Det här är ett exempel på hur det fungerar i Sverige, och att medborgarna tvingas lägga alla
former av logik åt sidan. Det har även en koppling till headern. Att ha kört
187km/h är automatiskt ”vansinnesfärd”, och givetvis har någon annan trafikant
tipsat polisen om god medborgare. Det intressanta är om det i själva verket var
en ”vansinnesfärd”, eller om det är hastigheten som automatiskt gör det till
detta? En sak kan ju vara att det fanns andra trafikanter ute och det är minst
sagt korkat att köra i denna hastighet om så var fallet då dessa inte räknar
med att bilar ens kan framföras i 187 km/h. Men om så inte var fallet behöver
det inte alls ha varit fel att köra 187 km/h. Om man har bra väg, inga andra
trafikanter, givetvis en hyfsad bil och dessutom har vana och erfarenhet av att
köra i denna hastighet är det inte det minsta farligt. Farligt är att inte
anpassa hastigheten till omständigheterna och förutsättningarna. Hastighet i
sig har aldrig orsakat en enda olycka, det är trafikanternas felbedömningar som
orsakar olyckor inte hastighet i sig. Att köra fortare än man behärskar och de
vägförhållanden som föreligger är däremot just vansinneskörning. Jag frågar mig
om det hade varit ”vansinneskörning” om personen kört 130km/h vid dålig sikt, snorhalka,
tät trafik och med gammal bil med usla däck? Svaret är givetvis att det är
fullt lagligt.
Jag hade för många år sedan och i Tyskland en debatt med en svensk trafikguru om detta. Han anförde att alla inte klarar av att köra ”så fort”. Det är sannolikt riktigt, men hastighetsbegränsningar är inte tvingade vilket innebär att om mormor Hulda, 92 år inte anser att hon inte klarar av att köra 130 km/h, under bra förhållanden ska hon inte heller göra det. Men av denna anledning finns det ingen anledning att alla hastighetsbegränsningar ska anpassas till vad Hulda klarar av (och under goda förhållanden).
Jag hade för många år sedan och i Tyskland en debatt med en svensk trafikguru om detta. Han anförde att alla inte klarar av att köra ”så fort”. Det är sannolikt riktigt, men hastighetsbegränsningar är inte tvingade vilket innebär att om mormor Hulda, 92 år inte anser att hon inte klarar av att köra 130 km/h, under bra förhållanden ska hon inte heller göra det. Men av denna anledning finns det ingen anledning att alla hastighetsbegränsningar ska anpassas till vad Hulda klarar av (och under goda förhållanden).
Och som jag
påtalat i headern, det är inte det minsta tufft att köra fort. Det är däremot
rent vansinne att köra fortare än man klarar av, och i synnerhet att inte hålla
ordentliga avstånd. Det sistnämnda struntar svenska polisen blankt i, emedan
man enkelt kan mäta hastigheter och spikar upp plåtpoliser i massor.
Men det är väl
bara att erkänna. Jag har åxå ”vansinneskört”, till och från mitt arbete i
sådär 5 år i hastigheter runt 200. Ibland även passerat polisbilar i denna
fart, vilket kändes lite konstigt i början.
Tänk vad
märkligt det är…varje dag i Tyskland finns sannolikt fler ”vansinnesfärder” än
det finns medborgare i Sverige, och det fungerar utmärkt. Men här i Sverige ska alla ägna mer intresse åt hastighetsmätaren än bilkörningen och få "nära-döden-upplevelser" om den lilla nålen råkar visa 10 km/h mer än en nyss passerad skylt, oavsett väglag, trafiksituation och annat.
Det är ju hastigheten som dödar, krossar och skapar elefanter i baksätet (enligt en gammal propagandahöjdare på tuben.)