Nu är det påskvecka och poliserna beordras strängt övervaka trafiken som man kan läsa i denna artikel i DN.
Det finns två snuttefiltar för svenska polisen, det ena är fortkörningar och det andra är att köra berusad.
Varför då frågar man sig, alltså varför just dessa två? Jo, de är billiga och enkla att mäta. Att det finns rena idioter i trafiken struntar man i, och vidare att det finns gott om bilister som knaprat psykofarmaka, och har reaktionstider som en gråsten struntar man åxå i. Avståndet till bilen framför är åxå svårt att mäta i tid, så det struntar man i. Eller har någon någonsin blivit fälld för "för litet avstånd till framförvarande" i detta land?
Låt oss jämföra med Tyskland, som har ca 10 gånger fler bilar än det finns i Sverige, och dessutom ligger centralt i Europa. På Autobahn är det oftast fri fart. Det är nämligen så att man har fattat att fart i sig självt inte är farligt. Som svensk kändes det lite udda i början att köra om en polisbil i sådär 200km/h. Håller man avstånden, d.v.s. minst 1.5 sekunder mellan bilarna får man köra hur fort man vill. Det finns ibland kameror på broarna som mäter avståndet mellan bilarna – nåde den som slickar framförvarande i häcken. Ej heller får man hetsa andra, t.ex. köra upp bakom någon och blinka vänster, helljusblinka, eller på andra sätt stressa eller hetsa andra. Bensinstopp på Autobahn är bötesbelagt, anledningen är helt enkelt att man inte vill ha stillastående hinder eller folk som rör sig på eller vid Autobahn.
Sedan var det alkohol och bilkörning. I Tyskland har man en gräns på 0.5 promille, men är man inte synligt berusad, eller så det påverkar körningen brukar polisen inte bekymra sig. Det är nämligen så att det finns inga som helst bevis för att blodalkoholhalter under 0.5 promille påverkar bilkörning. Men 0.5 promille är en direkt brytpunkt och statistiken visar att risken sedan ökar exponentiellt med högre blodalkoholhalt. Att som här i Sverige snacka om att någon är ”rattfull” med 0.2 promille är rent barnsligt. Det är en ren politisk gräns som inte är förankrad i verkligheten, och vem är ”full” efter en folköl?
Så, mot bakgrunden av att vi har Transportstyrelsen, NTF, och några andra lustiga myndigheter och organisationer som vill att man ska få ”nära-döden-upplevelser” så fort man ser hastighetsmätaren visa två km/h mer än vad det står på skyltarna, eller känna sig som ett ”fyllo” efter en folköl - är det inte larvigt.
Som sagt, Tyskland har ca 10 gånger fler bilar än Sverige, är mycket mer tätbefolkat, samt genomfartsland för tunga transporter och under sommartid en massa semestertrafik, så man frågar sig vem som har rätt? Miljö och trafikminister Tanja Gönner sade detta för ca 6 månader sedan i Badische Zeitung; ”En generell hastighetsbegränsning leder enligt till nuvarande kännedom inte automatiskt till mer säkerhet på motorvägarna, sade miljö och trafikminister Tanja Gönner (CDU). I Österrike, där en maximalt tillåten hastighet på 130 km/h är tillåten på motorvägarna, är antalet olycksfallsdöda på dessa ca 1.5 gånger högre än i Tyskland.”
Men här i Sverige ska alla blint tro på myndigheterna och lägga hjärnan på stolen bredvid.
Men det handlar ju om att "rädda liv" tutar man i folk i detta land. Jasså? Det är 2-3 gånger fler som tar livet av sig med självmord än dör i trafiken...vad gör myndigheterna åt detta? Hur många dör av felbehandlingar på sjukhus?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar