torsdag 9 juni 2011

Sverige, ett land av rattpotatisar

 Med mer kameror, mer övervakning, mer information (propaganda), mer kontroller, alkolås, plåtpoliser, blåskontroller, och mer idiotpropaganda får man en säkrare trafik eller hur?

DN slår till med en förslagslåda som heter ”Så vill vi öka trafiksäkerheten”, och givetvis duggar förslagen tätt när det gäller ovanstående kontroller och begränsningar. Alla har gått den svenska skolan som innebär att man blint ska tro på propagandan och dekreten från myndigheterna då är man ”säker”.

Ok, jag har bott en del år i Tyskland, och lärt mig att det till mycket liten del handlar om att slaviskt följa trafikregler. Det handlar om ansvar, bedömningar och tänkande. Problemet är att under en massa år in Sverige har man plockat bort den biten helt, och bilförarna är någon form av zoombies som tittar mer på hastighetsmätaren än vägen framför. Råkar mätaren visa några km/h mer än vad det är skyltat får man ”nära-döden” upplevelser, och funderar på om man ska bege sig till närmaste polisstation för att anmäla sig själv. Är det 90km/h men snorhalt, snöstorm och taskig sikt kan man köra 90 km/h eftersom det står på skyltarna. Kör man fortare är det farligt.

Förarens bedömning av trafiksituationen, trafikläget, och sin egen kapacitet och fordon är alltså helt irrelevant. Som bilförare i Sverige är man dum, inkompetent och en idiot som blint ska lita på myndigheterna. I Sverige vet alltid myndigheterna bäst, för din egen skull lille dumme medborgare.
Jag hade för länge sedan ett snack med en ”trafikguru” om detta och hans motivering var att alla kan ju inte köra som Michael Schumacher. Nix, givetvis är det så, men alla kör inte som halvblinda tant Selma som är 92 år heller. Men nu har man anpassat alla bestämmelser efter Selma och inkompetensförklarat bilförarna under många år, vilket i sin tur leder till att de blivit sämre bilförare. Där är man nu, och i stället för att anpassa hastigheten och agerande till trafiksituationen, är det att följa trafikreglerna som gäller.
Det finns ju ett begrepp som heter ”soffpotatisar”, vad vi har i Sverige är ”rattpotatisar” som blint följer bestämmelserna men har hjärnan på passagerarsätet.

I trakten av där jag bor finns en väg, det är 90-skyltat på den vägen, spikrakt och med stora vägrenar, säkert en halvmil minst. Så frågan till dig är; vad är det som säger att jag inte ska eller får ungefär dubblera hastigheten, när förutsättningarna så medger? Koppla nu bort hastighetstalibanismen, och koppla i hjärnan. Det må vara en ny upplevelse, men käre läsare försök. Nix, jag är inte Schumacher, eller Selma, men jag har kört runt 200 dagligen på vägen t.o.f. mitt arbete i flera år. Varför är jag vansinnesidiot i Sverige?


Add: Ovanstående skrev jag för några dagar sedan, och idag och på denna länk, kan man läsa att olyckorna ökar. Föga förvånande, och motmedlet blir givetvis; högre böter, sänkta hastighetsbegränsninger, mer trafikövervakning o.s.v. Vilket i sin tur leder till ännu mer och fler rattpotatisar.

4 kommentarer:

  1. Larv. Att jämföra med ETT år (2010) som var otroligt med tanke på hur få dödade, sen skriver man "kraftig ökning".. det är mer korrekt att skriva om den kraftiga minskningen 2010. Men det är inte lika intressant, media i Sverige är ett skämt.

    SvaraRadera
  2. Kul och tänkvärt! Personligen sitter jag och kör E4:an mellan Stockholm och Södertälje varje dag och det är en skrämmande stor del av förarna som verkar tro att de är proffsracerförare. Aggresiv körstil är bara förnamnet när man kör om på insidan, slänger sig in mellan bilarna i körfältet bredvid med några meters marginal för att sedan göra en hastig inbromsning. För, hoppsan! Bilarna i filen brevid låg viss bara i 100, oj! Jag är förvånad att jag inte ser fler olyckor än vad jag gör...

    SvaraRadera
  3. Antalet döda i trafiken har sjunkit som en sten de senaste 10 åren. Att fler har dött detta år är med sannolikhet gränsande till visshet en anomali. Men att säga att saker blir bättre, ja det får man ju inte säga i det här landet, för då riskerar man ju att bli brännmärkt som Politiskt Korrekt av det Inkorrekta nätetablissemanget.

    SvaraRadera
  4. OK, det dör några hundra på vägarna. Det är illa, men det är väl sådär 3 gånger fler som tar självmord. Hur många som dör av felbehandligar på sjukhusen vet jag inte.
    Hela trafikpolitiken handlar inte om att rädda liv - det handlar om att spara pengar för staten, kommuner och landsting.
    Om någon dör i trafiken är det illa och kostar ev. en del pengar. Men det verkligt illa är om folk blir skadade, långtidsjukskrivna, och i värsta fall invalidiserade. Detta kostar samhället massor - därför den rent hysteriska och felaktiga trafikpolitiken.

    SvaraRadera