Jan Björklund
tillträdde sitt ämbete som utbildningsminister 7:e sept. 2007. Det var alltså
snart 7 år sedan. Under hela denna period har svenska skolresultat störtdykt,
vilket Pisa-resultaten visar.
Under hela samma period har Björklund snackat om att olika politiska beslut dröjer innan de ger effekt. Ursäkta, men det finns en viss distans till och med en åsna går bakom en morot till dess den inser att den aldrig kommer få den. I detta fall snackar vi alltså om tid i stället för sträcka. Men det är klart att det finns folkpartister som tror på Björklund idag då han gläds åt att SCB kommit fram till att fler pojkar läser mer än vad de gjorde tidigare som vi kan läsa på denna länk.
Under hela samma period har Björklund snackat om att olika politiska beslut dröjer innan de ger effekt. Ursäkta, men det finns en viss distans till och med en åsna går bakom en morot till dess den inser att den aldrig kommer få den. I detta fall snackar vi alltså om tid i stället för sträcka. Men det är klart att det finns folkpartister som tror på Björklund idag då han gläds åt att SCB kommit fram till att fler pojkar läser mer än vad de gjorde tidigare som vi kan läsa på denna länk.
Men nu snackar
man alltså om pojkar i årskurs 4-6, inte några andra och detta kan (obs. ”kan”),
alltså få genomslag om sådär tre till fem år när eleverna går ut nian och i
kommande Pisastudier om lika många år.
Men det är klart
att skolorna har problem, och är egentligen inte konstigt alls. Skolorna är
rena museer när det gäller undervisningsmaterial och lärarnas löner är ett rent
skämt eller en förolämpning. Att komma in på lärarlinjen kan vem som helst
göra, vilket vi kan läsa på denna lank.
Det är väl en
självklarhet att mycket få väljer att bli lärare med de löner, osäkerheter och
arbetsvillkor som yrket lärare erbjuder.
Det finns fyra
grundproblem som måste lösas för att det ska bli ordning i skolan och resultaten
ska stiga. Att se det som en ljuspunkt att pojkar på mellanstadiet läser lite
mer är bara larvigt.
- För det första
måste man betala anständiga löner till lärarna. På detta sätt får yrket mer
status och fler kommer vilja bli lärare. Lärare ska koncentrera sig på att
undervisa och inte tvingas ägna en massa tid åt tramsiga nätbaserade omdömesprogram.
- För det andra
måste skolorna förstatligas och få större monetära resurser. Skolorna har
blivit något av en slagpåse i de kommunala budgetarna, vilket innebär att det
inte finns någon reell möjlighet att styra upp, samordna och fördela resurser
där de behövs. Personer på statlig nivå som Björklund kan komma med vad de
vill, kommunerna handlar individuellt och efter sin budget och det har lett
till att skolorna uppenbarligen har hamnat sist när det gäller prioriteringar.
- För det tredje
måste undervisningsmaterialet uppdateras till verkligheten och nutiden. Detta
gäller i synnerhet teknisk och naturvetenskapliga ämnen på högstadienivå. Det
hjälper inte att dela ut paddor till ungdomarna när övrigt material på skolorna
är museibetonat.
- För det fjärde
ska man sluta med ”socioekonomiskt stöd” till skolor i utsatta områden. Alla
skolor ska ha samma förutsättningar per elev. Skolor och elever som sköter sig
ska inte bli lidande av att det finns områden med ungdomar som inte gör det.
Vidare ska all hemspråksundervisning och undervisning på andra språk än svenska
stoppas omedelbart. Det är direkt integrationsmotverkande att ägna sig åt detta
och det är dessutom kostsamt. Vill någon prata med sin mormor i Somalia är det
inte svenska skattebetalares problem.
Det finns säkert
fler åtgärder och detaljer när det gäller skolorna, men detta vore i alla fall
en början. Som jag skrev ovan – Björklund
har haft nästan 7 år på sig, och allt har bara försämrats, vilket med all
tydlighet visas av Pisa-resultaten. Han är inte trovärdig, även om han ler åt
att fler pojkar läser på mellanstadiet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar