Jag läste någonstans att man räknar med runt en MSEK per dygn för de utökade gräns/id-kontrollerna. Visst, det kanske det kostar för polisen, transportörer och andra. Men den verkliga kostnaden ligger hos de som pendlar över Öresund.
För det första kommer transportörerna ta ut alla ökade kostnader på biljettpriserna. Det är föga sannolikt att de kommer få ett öre i ersättning av staten. Någonstans måste pengarna komma ifrån och alltså slutar notan på biljettpriserna.
Ovanpå detta har vi kostnader för dubbelt boende för de som väljer att veckopendla i st.f. att dygnspendla, och måste skaffa sig ett hotellrum eller en övernattningslägenhet.
Sedan har vi vad förseningarna kostar. Det är totalt runt 15.000 som pendlar varav 8-9.000 med tåg, men låt oss säga 10.000. Så låt oss anta att det blir en försening på 30 minuter i varje riktning, alltså en timme totalt Nu är det så att tid inte är gratis, och en arbetstimme kostar kanske 500 SEK. Om man nu multiplicerar siffrorna får man 10.000 x 1 x 500. Vi hamnar alltså på en nätt kostnad på 5 MSEK per dygn, oräknat vad nu biljettpriserna kommer stiga, och vad kostnaderna för dubbelt boende kommer att kosta.
Men visst är det fiffigt? Staten behöver inte betala ett öre, trots att regeringen är direkt vållande till hela problemet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar