tisdag 24 mars 2015

Germanwings katastrof

Man funderar ju lite på flygkraschen för Germanwings.
 
Kanske är jag rabiat, men det var ju så att planet precis hade nått sin marschhöjd och var över södra Frankrike. Höljdmässigt hade man alltså planat ut på runt 11.000m, när helt plötsligt något inträffar som får planet att tappa höjd fort.
 
Dykningen var i det närmaste linjär, alltså vad än piloterna gjorde kunde man inte stoppa dykningen. Enligt Lufthansas talesman tog det runt 8 minuter innan planet kraschade.
 
Piloten hade 10 års erfarenhet, och runt 6000h bakom spakarna på denna flygplanstyp. Planet var igenomgånget för knappt ett år sedan och kontrollerat på morgonen i Düsseldorf. Vad som än kan ha hänt på och i planet hade det nog inte fått detta katastrofala slut. Ett problem inuti planet bör man ha kunnat hantera såvida inget detonerat. Till och med ett hastigt tryckfall i kabinen hade antagligen piloterna klarat av.
Men nedstigningen började precis en bit efter det flög mellan Marseille och Toulon. Ponera nu att det var någon idiot som drog iväg en luftvärnsrobot i dessa trakter. Dessa går in i motorer, detonerar och sannolikt skadar de en del av vingen och när detta väl hänt är ett fullastat passagerarplan chanslöst. Man kan vanligtvis flyga på en motor, men inte om en vinge blivit skadad.
Men kanske är jag bara rabiat, men denna teori har aldrig nämnts. Tänker bara efter WTC, Bali, London, Madrid…

4 kommentarer:

Bonicivis sa...

Då är vi två om den tanken.....

Ulmerkotten sa...

Man rapporterar även att planet tidigare haft problem med ett noshjul. Mig veterligt orsakar sådana problem bara ökat luftmotstånd, och detta borde man ha märkt efter starten. Inte på 11.000m. Om piloterna fått indikation på detta kunde flygit en extra runda runt Barcelona för visuell kontroll.
Jag är mycket tveksam till att ett problem med noshjulen skulle ha lett flygplanet till att dyka på detta sätt.

Anonym sa...

Antagligen styrsystemet som ballat ur, har hänt samma flygplanstyp för.
Med utslagna motorer så tar glidflykt till lägre höjd längre tid, det talar för fel i styrsystemet alt. att de blivit kapade.

Anonym sa...

Under nedstigningen bibehöll planet en konstant hastighet. Nedstigningshastigheten var inte onormal. Förefaller som ett fullt fungerande flygplan tog kommandot. Skräckscenario för varje pilot......
Källa: flera utländska tv-kanaler med fakta/ analyser