Man funderar ju
lite på flygkraschen för Germanwings.
Kanske är jag rabiat, men det var ju så
att planet precis hade nått sin marschhöjd och var över södra Frankrike.
Höljdmässigt hade man alltså planat ut på runt 11.000m, när helt plötsligt
något inträffar som får planet att tappa höjd fort.
Dykningen var i det
närmaste linjär, alltså vad än piloterna gjorde kunde man inte stoppa
dykningen. Enligt Lufthansas talesman tog det runt 8 minuter innan planet
kraschade.
Piloten hade 10 års erfarenhet, och runt 6000h bakom spakarna på
denna flygplanstyp. Planet var igenomgånget för knappt ett år sedan och
kontrollerat på morgonen i Düsseldorf. Vad som än kan ha hänt på och i planet
hade det nog inte fått detta katastrofala slut. Ett problem inuti planet bör
man ha kunnat hantera såvida inget detonerat. Till och med ett hastigt
tryckfall i kabinen hade antagligen piloterna klarat av.
Men nedstigningen
började precis en bit efter det flög mellan Marseille och Toulon. Ponera nu att
det var någon idiot som drog iväg en luftvärnsrobot i dessa trakter. Dessa går
in i motorer, detonerar och sannolikt skadar de en del av vingen och när detta
väl hänt är ett fullastat passagerarplan chanslöst. Man kan vanligtvis flyga på
en motor, men inte om en vinge blivit skadad.
Men kanske är jag
bara rabiat, men denna teori har aldrig nämnts. Tänker bara efter WTC, Bali,
London, Madrid…
4 kommentarer:
Då är vi två om den tanken.....
Man rapporterar även att planet tidigare haft problem med ett noshjul. Mig veterligt orsakar sådana problem bara ökat luftmotstånd, och detta borde man ha märkt efter starten. Inte på 11.000m. Om piloterna fått indikation på detta kunde flygit en extra runda runt Barcelona för visuell kontroll.
Jag är mycket tveksam till att ett problem med noshjulen skulle ha lett flygplanet till att dyka på detta sätt.
Antagligen styrsystemet som ballat ur, har hänt samma flygplanstyp för.
Med utslagna motorer så tar glidflykt till lägre höjd längre tid, det talar för fel i styrsystemet alt. att de blivit kapade.
Under nedstigningen bibehöll planet en konstant hastighet. Nedstigningshastigheten var inte onormal. Förefaller som ett fullt fungerande flygplan tog kommandot. Skräckscenario för varje pilot......
Källa: flera utländska tv-kanaler med fakta/ analyser
Skicka en kommentar