lördag 9 mars 2019

I hastighetstalibanernas paradis

Läser en insändare i DN av Ulf Parde – äntligen en person som fattar hur det fungerar (länk). I detta land har hastighetstalibanerna härjat i massor med år. Givetvis har flaggan varit att ”rädda liv” och de senaste åren har miljömupparna blandat sig i detta och menar att det handlar om utsläpp av koldioxid.

Jag har med med viss frustration kunnat ta del av argument och åsikter under tiden. Man har spikat upp tusentals plåtpoliser med motiveringen att sänka hastigheter och just ”rädda liv”. Jag har inget emot hastighetsbegränsningar där det är befogat, alltså där bilister inte förutsäga vad som kan hända.

Att politiker och Trafikverket har möten och försöker överträffa varandra i hastighetssänkningar resulterar i vansinniga hastighetsbegränsningar som både skapar frustration och bristande respekt för inte bara hastighetsregler utan för trafikregler som helhet. Givetvis väger man in risken att åka fast i bedömningen och givetvis är man ögontjänare; ser man en hastighetskamera eller har en polisbil i häcken saktar man ner.

Sedan har vi hastighetstalibanernas  mantra om att ju högre hastighet man håller ju högre är risken för olycka. Så är det inte. Det är en hel mängd faktorer som påverkar risken för olycka och den största är förares felbedömningar. Då avser jag egen körskicklighet, bilens begränsningar, väglag, sikt och en rad andra parametrar. Hastighetsbegränsningar är fullt relevanta där en normalfuntad förare inte kan förutsäga vad som kan hända eller dyka upp, t.ex. vid skolor, dagis, i städer, och på en hel rad andra ställen. Men att gödsla med hastighetsskyltar resulterar bara i bristande acceptans.

I staden där jag bor har man funnit anledning att gödsla med hastighetsskyltar som alla struntar i; står det 30 på en skylt är tolkningen att det är 30 meter till nästa skylt. Det finns även återvändsgränder som man roat sig med att spika upp skyltar vid, står det 30 på en skylt betyder det sannolikt att gatan är 30 meter lång.

Kort sagt; svenskar har en naiv tro på myndigheter och att de alltid har rätt. Det leder i detta fall till sämre förare som ägnar sig åt att titta mer på hastighetsmätaren än på vägen, ty håller man skyltad hastighet är man ”säker” och inget kan inträffa. Det är inte så enkelt, och det finns idioter som fullt lagligt håller bögavstånd. Hur många har fällts för detta de senaste 10 åren? Nähä, inte en enda. Det är svårt att åtala för.
Snacket om utsläpp är så larvigt att jag inte ens tänker ta upp det, men jag tar gärna den debatten.


Bara en notis; Samtidigt finns i trakten finns ”flygplansrakan”, som byggts för att kunna starta jetplan under kalla kriget, man har skyltat denna sträcka 90. Det funkar helt ok att köra 200 på denna sträcka.

Men i Tyskland, på Autobahn, har man kameror och är det mindre än 1.5 sekund mellan bilarna blir det dryga böter. Visst, man får köra hur fort man vill, men man håller avstånden och hastigheten är inte det kritiska. Man må ej heller stressa andra genom att ljustuta eller vänsterblinka på Autobahn. Det har inte svenska politiker fattat. Hastighet har inte orsakat en enda olycka. I Sverige vill man skapa kollin bakom ratten som tittar lika mycket på hastighetsmätaren som vägen, för att känna sig ”säkra”.

En liten notis från Staufen i Badische Zeitung som avslutning; Polisen tog en herre på Kolpingstrasse med drygt 4.7 promille alkohol i blodet för några dagar sedan.

Alltså, inget hade hänt eller så, och 0.5 promille gäller i Tyskland men 4.7 måste betraktas som någon form av rekord. Jag trodde runt 3 promille är letal dos.

Inga kommentarer: