Jag har med med viss frustration kunnat ta del av argument och åsikter under
tiden. Man har spikat upp tusentals plåtpoliser med motiveringen att sänka
hastigheter och just ”rädda liv”. Jag har inget emot hastighetsbegränsningar där
det är befogat, alltså där bilister inte förutsäga vad som kan hända.
Att
politiker och Trafikverket har möten och försöker överträffa varandra i
hastighetssänkningar resulterar i vansinniga hastighetsbegränsningar som både
skapar frustration och bristande respekt för inte bara hastighetsregler utan
för trafikregler som helhet. Givetvis väger man in risken att åka fast i
bedömningen och givetvis är man ögontjänare; ser man en hastighetskamera eller
har en polisbil i häcken saktar man ner.
Sedan har vi hastighetstalibanernas mantra om att ju högre hastighet man håller ju
högre är risken för olycka. Så är det inte. Det är en hel mängd faktorer som
påverkar risken för olycka och den största är förares felbedömningar. Då avser
jag egen körskicklighet, bilens begränsningar, väglag, sikt och en rad andra
parametrar. Hastighetsbegränsningar är fullt relevanta där en normalfuntad
förare inte kan förutsäga vad som kan hända eller dyka upp, t.ex. vid skolor,
dagis, i städer, och på en hel rad andra ställen. Men att gödsla med
hastighetsskyltar resulterar bara i bristande acceptans.
I staden där jag bor har man funnit anledning att gödsla med hastighetsskyltar som alla struntar i; står det 30 på en skylt är tolkningen att det är 30 meter till nästa skylt. Det finns även återvändsgränder som man roat sig med att spika upp skyltar vid, står det 30 på en skylt betyder det sannolikt att gatan är 30 meter lång.
I staden där jag bor har man funnit anledning att gödsla med hastighetsskyltar som alla struntar i; står det 30 på en skylt är tolkningen att det är 30 meter till nästa skylt. Det finns även återvändsgränder som man roat sig med att spika upp skyltar vid, står det 30 på en skylt betyder det sannolikt att gatan är 30 meter lång.
Kort sagt; svenskar har en naiv tro på myndigheter och att de alltid har rätt.
Det leder i detta fall till sämre förare som ägnar sig åt att titta mer på
hastighetsmätaren än på vägen, ty håller man skyltad hastighet är man ”säker”
och inget kan inträffa. Det är inte så enkelt, och det finns idioter som fullt
lagligt håller bögavstånd. Hur många har fällts för detta de senaste 10 åren?
Nähä, inte en enda. Det är svårt att åtala för.
Snacket om utsläpp är så larvigt att jag inte ens tänker ta upp det, men jag
tar gärna den debatten.
Bara
en notis; Samtidigt finns i trakten finns ”flygplansrakan”, som byggts för att
kunna starta jetplan under kalla kriget, man har skyltat denna sträcka 90. Det
funkar helt ok att köra 200 på denna sträcka.
Men i Tyskland, på Autobahn,
har man kameror och är det mindre än 1.5 sekund mellan bilarna blir det dryga
böter. Visst, man får köra hur fort man vill, men man håller avstånden och hastigheten
är inte det kritiska. Man må ej heller stressa andra genom att ljustuta eller
vänsterblinka på Autobahn. Det har inte svenska politiker fattat. Hastighet har
inte orsakat en enda olycka. I Sverige vill man skapa kollin bakom ratten som
tittar lika mycket på hastighetsmätaren som vägen, för att känna sig ”säkra”.
En liten notis från Staufen i Badische Zeitung som avslutning;
Polisen tog en herre på Kolpingstrasse med drygt 4.7 promille alkohol i blodet
för några dagar sedan.
Alltså, inget hade hänt eller så, och 0.5 promille gäller
i Tyskland men 4.7 måste betraktas som någon form av rekord. Jag trodde runt 3 promille är letal dos.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar