tisdag 29 januari 2019

Två generaldirektörer med snuttefilt


Nu har vi en artikel i DN, skriven av två generaldirektörer, för Transportstyrelsen och Trafikverket (länk). Man är fixerad på ett gammalt mantra som man tror gäller: hastigheter. Man spikar upp plåtpoliser i massor och man gödslar med hastighetsskyltar och lever under Nollvisionen.


Låt oss ta det från början. Det är inte hastigheter som orsakar olyckor, det är bilisters missbedömningar eller chanstagningar. Visst, ju högre hastighet man har, ju värre blir skadorna eller risken för dödsfall. Men hastighet per se är ingen olycksorsak. Kör man fortare än omständigheterna medger är det en självklar olycksrisk, men det är förarens bedömning som då är felaktig, gällande lämplig hastighet utan risker. I detta land råder för tillfället i stora delar, svår halka. Det betyder att hastighetsbegränsningarna är satta för högt för rådande omständigheter. Är det dessutom dålig sikt, man har halvdåliga däck och inte vana vid vinterväglag är det vansinnigt att tro att skyltad hastighet skulle vara någon som helst garanti för att olyckor inte kan ske. Man måste fatta att likväl som det är vansinnigt att köra fortare än sin egen kapacitet, baserat på kunskap och erfarenhet är det idiotiskt att försöka hålla skyltad hastighet om förhållande ej så medger.


Sedan finns det ändra parametrar som inte nämns i artikeln. Avstånd till framförvarande är en sådan. Det nämner man inte ens för att det kan man inte kontrollera i detta land. Det spelar ingen som helst roll vilken hastighet man har om man inte har ett avstånd till framförvarande som är tillräckligt för att kunna stanna. Vidare handlar det om att man aldrig ska få stressa andra bilister i trafiken. Att t.ex. på motorväg blinka till vänster eller med helljuset för att få någon att flytta sig ska vara direkt straffbart.

Listan på faror i trafiken kan göras lång men de två generaldirektörerna inriktar sig som papegojor på hastighet och kommer med hypotetiska uträkningar om hur många liv man skulle spara om alla kör skyltad hastighet eller långsammare.

Jag skrev för rätt länge sedan ett blogginlägg om hur man kör bil i Tyskland. Alltså ett land med nästan 10 gånger fler invånare än Sverige, och där fri fart gäller där inget annat är skyltat. Det fungerar utmärkt där och alla vet att hastighetsbegränsningar är relevanta där de finns, och där saker kan inträffa som man som bilist inte kanske kan förutse.

Visst, detta är en brandfackla i detta land. Jag skulle inte kasta den om jag inte kört bil dagligen på Autobahn i runt 10 år. Det är bara att fatta för generaldirektörerna att de kan släppa sin snuttefilt och sluta predika som papegojor att det är hastighet som är farligt. Hastighet har inte orsakat en enda olycka – det är bilisters okunskap, ovana, stress samt chanstagningar som orsakar olyckor, inte hastigheten.

Att ge sig på yrkesförare är rent larvigt. De, om några vet hur man kör. Om de nu inte stirrar blint på hastighetsmätaren hela tiden må de vara ursäktade om de kör lite fortare än vad man skyltat. Att köra fort är en sak. Att köra för fort en helt annan. Det är inte tufft eller ballt att köra fortare än man klarar av och omständigheterna medger, där ligger nog snarare problemet.


Inga kommentarer: