Nu har vi en artikel i DN, skriven av två generaldirektörer,
för Transportstyrelsen och Trafikverket (länk). Man är fixerad på ett gammalt mantra som
man tror gäller: hastigheter. Man spikar upp plåtpoliser i massor och man
gödslar med hastighetsskyltar och lever under Nollvisionen.
Låt oss ta det från början. Det är inte hastigheter som orsakar olyckor, det är
bilisters missbedömningar eller chanstagningar. Visst, ju högre hastighet man
har, ju värre blir skadorna eller risken för dödsfall. Men hastighet per se är
ingen olycksorsak. Kör man fortare än omständigheterna medger är det en självklar
olycksrisk, men det är förarens bedömning som då är felaktig, gällande lämplig
hastighet utan risker. I detta land råder för tillfället i stora delar, svår
halka. Det betyder att hastighetsbegränsningarna är satta för högt för rådande
omständigheter. Är det dessutom dålig sikt, man har halvdåliga däck och inte
vana vid vinterväglag är det vansinnigt att tro att skyltad hastighet skulle
vara någon som helst garanti för att olyckor inte kan ske. Man måste fatta att
likväl som det är vansinnigt att köra fortare än sin egen kapacitet, baserat på
kunskap och erfarenhet är det idiotiskt att försöka hålla skyltad hastighet om
förhållande ej så medger.
Sedan finns det ändra parametrar som inte nämns i artikeln. Avstånd till
framförvarande är en sådan. Det nämner man inte ens för att det kan man inte
kontrollera i detta land. Det spelar ingen som helst roll vilken hastighet man
har om man inte har ett avstånd till framförvarande som är tillräckligt för att
kunna stanna. Vidare handlar det om att man aldrig ska få stressa andra
bilister i trafiken. Att t.ex. på motorväg blinka till vänster eller med helljuset
för att få någon att flytta sig ska vara direkt straffbart.
Listan på faror i trafiken kan göras lång men de två generaldirektörerna
inriktar sig som papegojor på hastighet och kommer med hypotetiska uträkningar
om hur många liv man skulle spara om alla kör skyltad hastighet eller långsammare.
Jag skrev för rätt länge sedan ett blogginlägg om hur man kör bil i Tyskland.
Alltså ett land med nästan 10 gånger fler invånare än Sverige, och där fri fart
gäller där inget annat är skyltat. Det fungerar utmärkt där och alla vet att
hastighetsbegränsningar är relevanta där de finns, och där saker kan inträffa
som man som bilist inte kanske kan förutse.
Visst, detta är en brandfackla i detta land. Jag skulle inte kasta den om jag
inte kört bil dagligen på Autobahn i runt 10 år. Det är bara att fatta för
generaldirektörerna att de kan släppa sin snuttefilt och sluta predika som papegojor
att det är hastighet som är farligt. Hastighet har inte orsakat en enda olycka –
det är bilisters okunskap, ovana, stress samt chanstagningar som orsakar
olyckor, inte hastigheten.
Att ge sig på yrkesförare är rent larvigt. De, om några vet hur man kör. Om de
nu inte stirrar blint på hastighetsmätaren hela tiden må de vara ursäktade om
de kör lite fortare än vad man skyltat. Att köra fort är en sak. Att köra för
fort en helt annan. Det är inte tufft eller ballt att köra fortare än man
klarar av och omständigheterna medger, där ligger nog snarare problemet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar