34 elever, 6-16
år går alltså i någon flummig kulturklass och undervisningen sker på svenska
och ”romani chib”. Påhittet heter tydligen Roma kulturklass i Stockholm.
Man har tydligen
haft hög frånvaro och inte ändamålsenliga lokaler, och hotas av vite på 1.8
miljoner (länk).
Vad är detta för trams? Det är så enkelt att zigenare har en högre kultur än den svenska, tycker de. Det är ett fundamentalt ställningstagande och har gällt sedan de första zigenarna invandrade till Sverige på 1500-talet. De har inte, och vill inte integreras i det svenska samhället sedan sådär 500 år. 14 av 15 elever har haft F (icke godkänt), i upp till fem terminer i sträck. Vem är förvånad?
Låt mig berätta en sak för skolinspektionen som konkluderar att man: ”...varken utrett de enskilda elevernas behov av särskilt stöd eller analyserat den bristande måluppfyllelsen.”.
Om zigenares fundamentala inställning är att den svenska kulturen är lägre stående än den zigenska, är det givetvis inte accepterbart att lära sig något av svenska lärare eller annektera den svenska kulturen. Den zigenska kulturen är högre stående och som en ren konsekvens struntar zigenarna blankt i undervisning.
Jag vill minnas att Maria Leissner (fp), en gång råkade säga att samhällets kostnader för zigenarna var 12.5 miljarder per år, och använde detta som ett argument för att lägga kostnader för olika integreringsprojekt. Jag skrev när det begav sig (2010), ett inlägg om detta. Jag provade länken till artikeln i DN, men den har av någon märklig anledning raderats.
Men ånyo; om zigenarna inte vill integreras och har inte blivit integrerade sedan Gustav Wasas regeringstid – vem tror då att integrering ska lyckas idag med flummiga kulturklasser? Vem är förvånad över hög frånvaro och urusla resultat? Uppenbarligen skolinspektionen, men inte jag.
Vad är detta för trams? Det är så enkelt att zigenare har en högre kultur än den svenska, tycker de. Det är ett fundamentalt ställningstagande och har gällt sedan de första zigenarna invandrade till Sverige på 1500-talet. De har inte, och vill inte integreras i det svenska samhället sedan sådär 500 år. 14 av 15 elever har haft F (icke godkänt), i upp till fem terminer i sträck. Vem är förvånad?
Låt mig berätta en sak för skolinspektionen som konkluderar att man: ”...varken utrett de enskilda elevernas behov av särskilt stöd eller analyserat den bristande måluppfyllelsen.”.
Om zigenares fundamentala inställning är att den svenska kulturen är lägre stående än den zigenska, är det givetvis inte accepterbart att lära sig något av svenska lärare eller annektera den svenska kulturen. Den zigenska kulturen är högre stående och som en ren konsekvens struntar zigenarna blankt i undervisning.
Jag vill minnas att Maria Leissner (fp), en gång råkade säga att samhällets kostnader för zigenarna var 12.5 miljarder per år, och använde detta som ett argument för att lägga kostnader för olika integreringsprojekt. Jag skrev när det begav sig (2010), ett inlägg om detta. Jag provade länken till artikeln i DN, men den har av någon märklig anledning raderats.
Men ånyo; om zigenarna inte vill integreras och har inte blivit integrerade sedan Gustav Wasas regeringstid – vem tror då att integrering ska lyckas idag med flummiga kulturklasser? Vem är förvånad över hög frånvaro och urusla resultat? Uppenbarligen skolinspektionen, men inte jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar