Norr om Uppsala
har det alltså inträffat två trafikolyckor med massor med bilar inblandade (länk).
Någon uttalar ”Det är uppenbart att det körts för fort”. Precis så är det, och
man har inte heller hållit tillräckliga avstånd, eller gjort andra misstag och
detta har resulterat i de två olyckorna.
Min poäng är att man alltid måste anpassa sin hastighet till rådande förhållanden. Nu hamnar vi alltså i en konflikt mellan vad som står på skyltarna och att anpassa hastigheten efter förhållanden.
Om polisen är ute och
mäter hastigheten på bilisterna när goda förhållanden råder och jämför mot skyltad
hastighet innebär det alltså att man bara kan köra för fort mot skyltad
hastighet. Ponera att polisen stått på dessa sträckor och mätt hastigheten en
söndagsmorgon på sommaren när det varit helt tomt på andra bilar, och ertappat någon
med en bra bil och med lång erfarenhet att köra snabbare än skyltad hastighet,
anser man att detta är fortkörning. Ingen pardon ges och inga argument duger
eftersom man förväntar sig att bilisterna slaviskt har itutats i att man är ”säker”
bara man håller hastighetsgränserna.
Låt oss anta att man kör 180 km/h med en bra bil, erfarenhet och under ovan angivna förhållanden. Då är min åsikt att det inte är fortkörning.
Låt oss anta att man kör 180 km/h med en bra bil, erfarenhet och under ovan angivna förhållanden. Då är min åsikt att det inte är fortkörning.
Samtidigt kan det vara fortkörning att hålla lagstadgad hastighet under de förhållanden som uppenbarligen rådde denna morgon, och det kan mycket väl vara så att ingen kört fortare än vad som stod på skyltarna, alltså var det inte fortkörning enligt boken. Men likväl inträffade dessa olyckor och man menar att det körts ”för fort”. Eftersom det även rör sig om seriekrockar, är det uppenbart att man inte hållit tillräckliga avstånd. Detta struntar polisen blankt i, och mig veterligt har inte någon fällts för detta, trots att det är avgörande att man hinner stanna om något inträffar.
Visst är det så att det behövs hastighetsbegränsningar på sträckor där bilisterna inte kan förväntas förutsätta vad som kan hända, t.ex. vid skolor, lekplatser och i städer. Men på motorvägar som i detta fall, är finns ingen som helst anledning till att ha hastighetsbegränsningar. Så hur ska man ha det? Vad är att köra ”för fort”?
I Tyskland är det ofta fri fart på alla vägar som är dubbelfiliga, alltså även vägar som inte är Autobahn. På landsbygden gäller generellt 100 km/h om inte annat skyltats. ? Vidare kollar man avstånden mellan bilarna, och är det för kort döms bakomvarande dryga böter. Är det stopp på motorvägen som man ser framför sig, sätter man på varningsblinkers för att varna bakomvarande om kommande kö eller olyckor. Visst är det märkligt att det fungerar utmärkt i ett land med närmare 10 gånger fler invånare än i detta land och dessutom ligger mitt i Europa?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar