söndag 5 oktober 2008

Äktenskap - giftermål

Personligen är jag konservativ när jag läser artikeln in SvD på länk http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1796829.svd#tw_link_widget

Jag har åsikten att äktenskap eller giftermål, är en sak mellan man och kvinna och är löften från mannen och kvinnan att leva tillsammans livet ut.
Jag kan acceptera att man vill bryta äktenskap, om det av olika anledningar man inte kan leva ihop eller vill ha knytningen till varandra.

Jag ser det alltså så att kyrkan må informera staten om att ett äktenskap/giftermål ingåtts. Alternativt för att få äktenskapsliknande värdering, men om man nu inte gillar kyrkan, kan man ju meddela detta till myndigheterna och gifta sig borgligt, eller man må givet även avsluta ett sådant äktenskapsliknande förhållande.

I det senare läget får ju staten ge en äktenskapsliknande värdering till diverse sexuella böjelser, religiösa tolkningar, religioner, polygami eller vad faen som helst. Men snälla - håll detta borta från den kyrkliga tolkningen av äktenskap/giftermål.

Jag är inte troende, men det innebär inte att man kan behandla sådant som hör svensk kultur och etik till sedan hundratals år, som något man bara kan skriva om för att fiska väljare, visa solidaritet förståelse, acceptans eller vad det nu är, som drabbat den politiska debatten de senaste åren.

Jag vill minnas att prästen när jag gifte mig sa något i stil med; "Äktenskapet mellan man och kvinna är av Gud instiftat till samhällets välbefinnande och fortbestånd". Kanske är lite felciterat, men det var andemeningen och faen så logisk. Samma eller någon liknande text har antagligen lästs vid äktenskap sedan dess kristendomen infördes i Sverige på svenska eller latin.

Vad jag skriver betyder inte att man inte att man ska rata diverse avvikande sexuella böjelser, men att äktenskap och giftermål är en av de mest fundamentala sakerna i ett samhälle för dess fortlevnad, och är för mig knutet både till kyrkan och svensk kultur.

Slutsatsen är att staten må registrera vad de vill av skattetekniska skäl, men att äktenskap/giftermål är en uråldrig och kyrklig ritual som man inte må "tulla på" för att få väljare från diverse avvikande sexualiteter. Sedan skiter jag blankt i hur många deltagare det var i årets Pridefestival, och vilka politiker som prostituerade sig som talare och deltagare, sannolikt för att fiska extra röster.

Inga kommentarer: