lördag 18 juli 2009

Lite konservativa tankar

Helen Törnqvist skriver i denna artikel att hon tycker att man ska kunna tvinga präster att viga homosexuella; http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3218371.svd
Man ska alltså tvinga präster mot deras religiösa övertygelse att viga homosexuella enligt artikelförfattaren.

Under hela kristendomens utveckling i ca 2000 år, har äktenskapet varit för man och kvinna, och som jag minns att prästen sade för samhällets bästa och fortlevnad. Men de senaste åren har det ju blivit inne att smöra för minoriteter för att värva väljare. Antingen är det rent ekonomisk ersättning, specialstöd eller hemspråksundervisning. Deltagande i pridefestivaler står på schemat och besök och tal i misslyckade miljonprogramsområden.

Nu har det alltså gått så långt att man vill tvinga präster att viga homosexuella mot prästens tro, vilket skulle innebära att det skulle vara ett tjänstefel att inte viga homosexuella, bara för att politikerna beslutat så.Personligen anser jag att äktenskapet är avsett för man och kvinna i den mening det definierades, och ingen annan konstellation. Vidare finns det ingen som helst anledning för homosexuella att viga sig i kyrkan, de kan skriva papper och viga sig borgerligt vilket ger dem precis samma juridiska status som ett äktenskap mellan man och kvinna i en kyrka.

Vidare anser jag det direkt osmakligt att med lagens hjälp tvinga en präst att utföra en akt i kyrkan denne inte vill. Prästen har sitt yrke och sin församling baserad på sin tro, och inte på lagboken. Lagen är baserad på bibeln så prästen lär knappast riskera att bryta lagen om denne håller sig till bibeln.
Följdaktligen; så vitt jag vet bor vi i ett land som sedan urminnes tider baserat svensk lag på bibelns värderingar och inte tvärtom. Att man rent populistiskt kommer på att lagen faktiskt står över bibeln rent straffmässigt och använder sig av detta till politiska utspel kan jag bara finna rent billigt.

Det skulle alltså vara ”diskriminering” av den enskilde prästen att vägra viga homosexuella? Knappast…som nämnts ovan kan alla människor leva tillsammans och få precis samma juridiska rättigheter oavsett sexualitet. Men vad jag tycker är mest stötande är att man diskriminerar de präster som enligt sin religiösa övertygelse inte vill viga homosexuella. Diskriminering går tydligen bra att ta till som argument när det gäller olika religiösa minoriteter i landet som muslimer m.fl. men det gäller inte präster i svenska kyrkan.Det är alltså inte diskriminering av dessa att tvinga dem, mot sin tro, att viga homosexuella. Det går tydligen fint med lagboken i hand. Det är inte diskriminering.

Som gift sedan många år, känns det vidare som en urholkning av begreppet äktenskap.
Vad jag och min fru lovade varandra för länge sedan, har tydligen blivit någon form av politisk opportunism, och det vi en gång lovade varandra är numera styrs av vad politiker lyckas trycka in i lagboken för att fiska röster ibland minoriteter.

Så vad är nu nästa steg i fru Törnqvists politiska karriär? Varför ska det inte vara tillåtet för folk att gifta sig med hundar i kyrkan? Eller varför inte katter? Det finns ju många som älskar sina djur. Eller varför inte två djur? Nävisst, nej…de var ju inga väljare, men kanske deras ägare…Kanske ska man lova varandra trohet till dess döden skiljer åt, samt och en viss/begränsad mängd koldioxidutsläpp per person och år (s.k. ekogifte). Eller månggifte? Varför inte, om alla är med på det? Eller en människa och två hundar, en boaorm och en varan? Går inte prästen med på det begår han/hon ju tjänstefel eftersom det står i lagboken. De fem får dsedan rätt att adoptera barn...
Eller varför inte kvotering av präster? Homosexuella kvinnor en mas! Och transvestiter, bisexuella och trisexuella och...
Grattis fru Törnqvist!

Jag kanske bör tillägga att jag inte på något sätt är religiöst troende. Men jag respekterar de som är det och i synnerhet präster vilkas yrken är baserad på deras tro. Och även om jag inte är troende, är det min fasta övertygelse att äktenskapet är avsett för man och kvinna, inget annat, oavsett hur många röster man vill fiska i den politiska opportunistiska ankdammen.

1 kommentar:

Helen Törnqvist sa...

Hej Staufener. Med mitt förslag skulle alltså en präst kunna avstå vigselrätten, inte tvingas att viga homosexuella. /Helen