tisdag 13 oktober 2009

Är FRA-lagen ett copyrightbrott?

Jag läste just i SvD i denna artikel: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3641221.svd, att Riksdagen ska rösta om FRA/lagen igen.

En aspekt jag kom på om FRA-lagen, är den med copyright. OK, det kanske verkar larvigt, men nu är det svensk lag som gäller, och för alla som tagit del av rättegången mot TPB vet har man skruvat upp ribban för copyright ordentligt, och film och musikbolag jagar piratkopierare med ljus och lykta. Man snackar om att kapa IP-adresserna för de som piratkopierar, och att förlänga copyrighttiden till uppemot 70år i EU.

Vad jag menar är att om jag skriver en text i en blogg, i ett e-mail eller var katten som helst har jag copyright på den som skapare av den. Alltså, om FRA nu har rätt att snoka i texten är det en sak (vilket "i sig" strider mot grundlagen i fallet e-mail), men de har inte rätt att på något sätt kopiera texten till något annat media, inkluderande de hårddiskar de har. De har ej heller rätt att skriva ut den utan mitt uttryckliga godkännande. Om de t.ex. samlar in material elektroniskt, med någon form av sortering, och skriver(duplicerar) det till en hårddisk för vidare behandling, gör de sig alltså skyldiga till brott mot min copyright. Precis som de som läser ner en bok till sin hårddisk för att läsa den eller sno delar av den. De må läsa det jag har publicerat t.ex. i en blogg, men de har inte rätt att duplicera det. Detsamma gäller e-mail, FRA-lagen ger dem alltså rätt att ta del av innehållet, men de får inte duplicera det.

Kan te sig larvigt i sammanhanget, men lagen för copyright gäller även FRA såvitt jag vet.

Nu vet jag inte hur FRA fungerar och deras rutiner, men ponera att man har mjukvara som samlar in intressant material och skriver det till FRA:s hårddiskar för vidare bearbetning – då gör man sig skyldig till copyrightbrott varenda gång denna kopiering görs. Vad värre är; FRA bygger in ett systemfel i sina rutiner/sin mjukvara som strider mot lagen.

Enligt en bild jag såg över FRA:s arbetssätt skrevs informationen först till en ”Källdatabas” och sedan till en ”Analysdatabas”. Som jag ser det gör man sig alltså skyldig till två fall av brott mot copyrightlagen varje gång material kopieras till dessa databaser.

Något att fundera på va’?

Inga kommentarer: