torsdag 29 oktober 2009

Sahlin i syretältet

Så Mona Sahlin vill att bilisterna ska betala mer I form av vägtullar och avgifter? För det första ska man ha klart för sig att bilisterna i detta land sannolikt är den mest beskattade gruppen som finns. Vad beträffar de avgifter bilisterna betalar idag, kan man dela upp dessa i två delar; för det första den rena fordonsskatten, och ovanpå dessa skatter för rent brukande av fordonen i form av bensin och dieselskatter, koldioxidavgifter m.m. och därpå moms.

För länge sedan var det så att varje transportsektor skulle vara självbärande, d.v.s. de pengar bilisterna betalade in till statskassan skulle användas till saker som kom just bilisterna/trafikanterna till godo. Men eftersom detta var och är en guldkalv för staten, tog man bort den formuleringen till att politikerna skulle göra en ’trafikpolitisk bedömning’ av hur alla pengar skulle användas.Konsekvensen av detta blev givetvis att bilisterna pengar pumpas ut i statens utgiftsbudget, och man anser sig givetvis beroende av dessa pengar. Under samma tidsperiod har man även vägnätet förfalla och inga större förbättringar har gjorts.
I Stockholmsområdet var den enda större förbättringen byggandet av Essingeleden vilken skedde på 60-talet. Sedan dess har det mest rört sig om konstgjord andning och svammel från politikerna utan några konkreta beslut. Oftast har givetvis även miljötalibanerna i form av (mp) och (v) satt sig till motvärn, och flummat runt med sina visioner och drömmar, baserade på att alla ska åka kollektivt eller ta häst och vagn.

När nu situationen är ohållbar, kommer alltså Mona Sahlin med idén att bilisterna ska betala för vissa vägsträckor och ombyggnader. Vi har alltså fenomenet att bilisterna sedan länge varit statskassans mjölkko emedan man underlåtit att bygga ut vägnätet efter behov. Nu ska man alltså ge sig på bilisterna med ytterligare en pålaga, för nyttjande av vissa vägsträckor eller rätten att få köra sin bil i vissa områden, vilket man kan läsa i denna artikel http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_3724033.svd.

Som bilist blir jag rent utsagt förbannad över både den förda politiken, och Mona Sahlins uttalande. Hon är fullt medveten om vad som pågått under många år och pågår idag, men detta ger väl (mp) och (v) en kvittens på att de ska fortsätta dela säng med (s).

Men OK, det finns en logik i att man ska betala för användandet av en bil, inte ägandet. Alltså, om man resonerar som politikerna, borde man helt slopa bilskatten, och lägga all beskattning på användandet. Men det går givetvis inte eftersom staten har detta som en ren inkomstkälla och ju fler sätt man kan beskatta bilisterna på desto bättre. Dessutom skulle det leda till en fruktansvärt hög skatt på bensin till skillnad från övriga världen, och dessutom kräva ett antal dyra betalsystem, så det är givetvis uteslutet. De som sedan bor i glesbygd skulle även bestraffas bara för att de är tvungna att använda bilen för att kunna göra de mest fundamentala inköpen och transporterna.

Alltså gäller det att hitta på så många nya och finurliga skatter som drabbar bilismen som möjligt, helst med s.k. miljöanknytning. Så vi kan bara vänta på att det kommer en speciell dubbdäcksskatt, batteriskatt, oljeskatt och så vidare. Det finns säkert några forskare som ’vetenskapligt bevisat’ att dessa skatter är legitima.

Historiskt sett i svensk politik finns det tre ”svarta får” i Sverige; de som nyttjar tobak, de som dricker alkoholhaltiga drycker och bilister.
Gemensamt för dessa är att de inte har några intresseorganisationer värda namnet, och alltså är de tillgängliga för alla typer av pålagor. I fallet bilismen, kanske någon nämner Motormännens riksförbund, men de är faktiskt helt marginaliserade och alla skiter både i vad de säger och vad de gör.

Vi har alltså kanske 5 miljoner bilägare som drabbas av pålagor, men de må muttra i sina hem emedan några hundra tusen muslimer är en maktfaktor, och det ska accepteras, och tas hänsyn till o.s.v. eftersom de är organiserade emedan man helt kan strunta i bilisterna varandes splittrade, och dessutom historiskt vana vid att ta all pålagor med ett stilla mummel.

Så, viss är det en logisk följd att Mona Sahlin proklamerar att bilisterna minsann ska betala för sig i form av vägavgifter, trängselskatter och tullar? Hon nämner inte de tiotals miljarder per år bilisterna bidrar med till statskassan, eller att man underlåtit att bygga ut vägnätet efter behov, utan det heter i princip att ”Nu ska bilisterna börja betala för sig.”

Snälla Mona, jag skulle mot bakgrund av det jag påtalat vilja berätta för dig som partiledare en sak – det finns ett uttryck som heter ”skam i kroppen”, har du hört talas om det?

Inga kommentarer: