tisdag 19 januari 2010

Inget nytt under solen

En gammal sanning är att medicinska fakta brukar vara kortlivade. Ena dagen är det helt OK att äta något, nästa dag upptäcker några forskare att det är farligt och pressen skriver löpmeter om vilka risker man utsätter sig för om man äter det. Politikerna är då inte sena att hänga på och även hälsomuppar hänger på och det snackas om förbud straffskatter omedelbums.

Sedan rinner lite vatten under broarna, och någon annan forskare kommer på att egentligen är det inte alls så farligt att äta vad-det-nu-var.Som ni alla vet har man ju t.ex. käkat chips en massa år. Ok, kanske inte värdens bästa käk men inte speciellt farligt eftersom mig veterligt har inte någon dött av chips. Sedan var det någon svensk forskare som hittade något carcinogent ämne i chips som ett resultat av friteringen, och man ropade raskt på förbud och straffskatter samt att temperaturen för fritering skulle sänkas. Men det var ju några år sedan, och nu tuggar alla chips igen, har glömt ’larmrapporten’ och hela debatten har tystnat. Om man någonsin sänkte friteringstemperaturen, har man nog höjt den igen till vad den var tidigare.

Så det dyker upp ett antal sådana här larm och fakta från forskare med jämna mellanrum. I synnerhet vad gällande medicinska sanningar, kostvanor och klimatet. Personligen skiter jag blankt dem och lever som jag vill, antagligen är jag avliden rent statistiskt för länge sedan. Hur var det t.ex. med ”skogsdöden” för sådär 20 år sedan? Alla svenska träd höll ju på att dö…jag har inte sett ett spår av denna måste jag erkänna, men jäklar vilken larmrapport det var då, och rena fakta.

Ja, om jag inte dött av dryckes-, rök-, och matvanor, har jag statistiskt kört ihjäl mig. Det är nämligen så att jag kört bil, till och från mitt arbete en massa år på Autobahn. Och som alla svenskar vet är det farten som dödar, och med den flaggan i topp har man sänkt hastigheterna på svenska vägar till ett rent skämt, eftersom det generellt är farligt att köra fort, vilket är definierat av de dekorativa plåtskyltarna Transportstyrelsen haft vänligheten att sätta upp.

Nu har vi just haft en riktigt kall vinter, lägre än minus 20 där jag bor, och klimatmupparna påstår att det skulle vara någon form av global uppvärmning som ett resultat av all förbränning av fossila kolväten. Man har även mobiliserat media och andra som en följd av att man använder sig av en rad skatter för att plocka in pengar till staten, emedan man har förordat och sanktionerat att bilarna ska drivas av etanol eftersom det inte är ett fossilt bränsle. Så vad kommer då? Jo, givetvis en forskningsrapport om att etanol i själva verket är sämre att köra på än bensin ur miljösynpunkt: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/etanol-storre-miljobov-an-bensin_4111731.svd
Föga överraskande…och snart kommer det några forskningsrapporter som emotsäger detta och cirkusen är igång.

Vidare är det ju ett ”fakta” att det är global uppvärmning som är en stor miljöfara, men det är lite svårt att bevisa, men FN:s klimatpanel bestående av forskare från hela värden var för några år eniga om detta. Men det var tydligen lite svårt att bevisa att temperaturen verkligen steg, så man kallade helt enkelt allt för ’klimatförändringar’.
Skitsmart! Allt som alla anser inte är normalt, alltså antingen vargavinter eller en vinter med några plusgrader kan härledas till klimatförändringar orsakade av utsläppen av fossil koldioxid. Är det däremot en ’normal’ vinter kan man ju måla faen på väggen och visa förändringar (läs ’variationer’), i andra delar av världen. Bäst är att visa hur delar av glaciärer rasar samman helt i kombination med ett rykande avgasrör från en bil, en klassiker i Public Service. Ja, ni vet de som är opolitiska och objektiva, och märkligt nog det enda nyhetsmedia i hela världen som är det. Detta även fast alla andra givetvis hävdar precis samma sak, men just i Sverige ska medborgarna tro att så är fallet och betala sin TV-licens. Men nu visar det sig tydligen att glaciärernja som skulle förorsaka så fruktansvärda översvämningar och förhöjd vattennivå i världshaven inte alls smälter som domedagsprofeterna påstått, det kan man läsa om i denna artikel: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fn-rapport-om-glaciarer-felaktig-1.1029731.
Min slutsats är helt enkelt att jag skiter blank i alla larmrapporter vad beträffar klimat, matvanor, trafik och hälsa.

När någon anför; ”statistiken visar”, ”vetenskapligt bevisat”, ”utredningen har kommit fram till”, eller några likartade klyschor slår jag bara dövörat till och skiter i vad som påstås.Vis av erfarenhet, och utrustad med en egen hjärna är det bara att leva livet som man själv finner bäst. Amen.

Inga kommentarer: