tisdag 5 juni 2018

Regeringens tomma löften


700 miljarder de närmaste tio åren till infrastruktur? (Länk DN). Hallå Tomas Eneroth, det är val om några månader och inom tio år har det varit tre val. Trots detta talar om minister Eneroth om att dessa satsningar kommer att göras. Mycket satsningar på järnvägen givetvis, med Lövin (miljömupp), vid sin sida.
Samtidigt är det givetvis så att många medborgare är skitsura över att tågtrafiken inte fungerat i synnerhet under vintern. Alltså; i stället för att kasta in pengar, och satsa på denna infrastruktur under valperioden, samt att inte be om ursäkt för detta misstag, fungerar det bra att komma med löften man vet att man inte behöver infria. Vem kommer ihåg detta ”löfte” om tio år? Vilken regering har vi då, och vem kommer ställa Eneroth eller Lövin till svars då?
Det är och förblir rent svammel, rent löjeväckande utspel som inte ens är förankrade i verkligheten. De politiker som utställer löften längre än innevarande valperiod ljuger. Hur var det med Göran Perssons regering som ”lånade” (citat Göran Persson), 258 miljarder ur pensionsfonderna. Idag har vi fattigpensionärer, usel äldreomsorg, usla pensioner, kostsam vård för pensionärerna och av dessa 258 miljarder finns inte ett spår, och ej heller håller man politikerna som fattade detta beslut (och i synnerhet G. Persson), ansvariga idag.

Men visst är det märkligt att alla regeringes löften kommer just nu och för valet. Tror någon att sossarna kommer att få egen majoritet de närmaste 10 åren i riksdagen? Hur mycket kommer man betala ut före valet? Man har denna dag opinionssiffror runt 20% och miljömupparna kan (förhoppningsvis) åka ur riksdagen.

Hur trovärdigt är det att komma med denna typ av löften, i synnerhet som de duggar tätt före valet?

Jag kan lova att plocka ner månen inom 10 år, då jag vet att jag varken behöver betala för hur det ska gå till, eller stå till svars 2028.

Men det kanske finns några naiva idioter som frös på tågperrongerna i vintras, som tror att detta är ett löfte som kommer infrias eller garantera leveranssäkerhet avseende tågtrafiken.

Inga kommentarer: