onsdag 4 mars 2009

Strålande Bodström!

Om jag inte minns fel är det den blivande statsministern efter ett val som utser sina ministrar till respektive departement. Han/hon tillfrågar dem och om de är villiga att ställa upp, och är de så kan de sedan bli valda.

Men här har vi alltså en advokat som inte förstått hur det fungerar. Han uttalar sig så här ” - Jag kan tänka mig att ställa upp. Och då tar jag det jag kan, det vill säga justitiefrågor”, säger Bodström till Jönköpings-Posten, vilket man kan läsa på denna länk: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2547467.svd.

Han vet alltså inte hur en sådan enkel sak fungerar, men skriver sig på posten som justitieminister.

Men det är bra att de finns sådana som Bodström! De ger mitt politikerförakt ett konkret ansikte, och varje gång jag ser hans trevliga småleende påminns jag om deras verkliga inre. Makt, makt och åter makt.

Vägen till denna makt spelar mindre roll, brutna löften, rena lögner, kohandel och annat. Bodström är ett perfekt exempel med sin stil av lite trevlig folklig fotbollsspelare. När han var justitieminister drev han igenom lagar om avlyssning m.m. emedan han fann anledning att kritisera FRA-lagen eftersom det blev en sådan folkstorm mot den. Hade han varit justitieminister hade mycket sannolikt tonen varit en annan. FRA är just en avlyssningslag.

Så än en gång; Tack Bodström. Du får verkligen medborgarna att känna sig som det du anser dem vara – dum valboskap som inte fattar sitt eget bästa och har ett mycket kort minne.

Inga kommentarer: