torsdag 25 mars 2010

Skitbra!!!!

Det finns inget så räääligt som matt hålla på med tramsig bokföring och kontering av vartenda jämra öre för att glädja Bolagsverket.

En massa jäkla påhittade kontonummer och siffror helt i onödan, och en förbaskat massa tid tar det – som man kan spendera bättre på att driva ett företags verksamhet. I synnerhet gäller detta små företag som håller på att starta upp sin verksamhet. Dessutom kostar det skjortan att ha en auktoriserad revisionsfirma som bara ska kolla lite och sedan skicka vidare till Bolagsverket. Navelskådning med ”Klubben för inbördes beundran”, (KFIB) är vad det handlar om.

Hela historien är lika onödig som att lära sig svensk grammatik när man pratar svenska. Är det någon som tror att man pratar bättre svenska för att man har pejling på pluskvamperfekt? Genererar ett företag mer vinst för att man matar något bokföringsprogram med massa kontonummer och siffror? Någon kanske menar att man får bättre pejling på företagets ekonomi, men det är faen inte så svårt med lite logik att veta hur företagets ekonomi är. Ett vanligt kontoutdrag duger bra.

Äntligen ett riktigt bra förslag från Olofsson! Hoppas man hinner sjösätta det (godkännande av propositionen), innan valet. Annars finns ju risk att det rödgröna gänget skrotar det. Det tror väl att alla fuskar, lurar staten på skatt och ligger och latar sig på en strand, som fetmagade, cigarrökande kapitalister.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man behöver ingen auktoriserad revisor om inte aktiebolaget har ett kapital över 500 000 eller har fler än 20 anställda, om jag inte missminner mig. Då räcker det med en godkänd revisor och den är mycket billigare.

Förslaget är bra rent ut sagt lysande, för vilket företag går bättre för att man måste ha revisor. Nej, det tycker jag var väldigt bra. Sen till din rälighet, det är faktiskt bra med alla dessa konton även om du tycker det verkar knasigt. Du behöver ju inte använda så många av dessa konton, utgående- och ingående moms, kassa, bank, post, kanske något inventariekonto, lager, kontorsmaterial, leverantör- och kundreskontra. Sen kanske du behöver ett fraktkonto. Löne och skattekonto samt arbetsgivaravgift. Jag tror du klarar dig bra med detta så det går inte åt lika många konton som finns i kontoplanen. Om du tittar över hur många konton du behöver så kanske du kan banta ner dem till ett minimum, sen vet jag inte vad du pysslar med så det kan ju bli några till. Bilar, drivmedel, kan också behövas ibland. Så visst blir det lite att hålla reda på men vill man inte göra det själv så finns det säkert någon enklare bokföringsbyrå som tar hand om det.

Unknown sa...

Ok, tack!

Jag blev rådd av banken att ha just den revisor som jag har. När jag startade upp bolaget hade jag ingen pejling på hur mycket gidder det var, och att det skulle bli en sådan hutlös faktura.