onsdag 10 juni 2015

10 gånger dyrare

Efter att ha bott i Tyskland, och blivit positivt överraskad över hur effektivt det är i synnerhet när det gäller sjukvården, ställer man sig frågan varför det ska vara så ineffektivt och dyrt i detta land? Är det månne korruption, svensk ineffektivitet, byråkrati, eller vad katten är det?

I Tyskland frågar man inte, man handlar. Låt mig dra ett talande exempel: Sonen föll i trappen i huset och hade ont i armen. Vi misstänkte en spricka i underarmen, och fann för gott att åka till närmsta sjukhus med röntgenutrustning.  Sjukhuset låg ca 3 minuter bort bilvägen, eller på 10 minuters gångavstånd. Efter vi gått in genom entrén och jag visat mitt försäkringskort för DAK, alltså den sjukkassa mitt företag tillhörde och betalade för mig och min familj, samlades vi efter 20 minuter hos läkaren som lugnande kunde berätta att det inte var någon spricka i armen, enligt röntgenplåtarna som han visade på väggen. Så vi åkte hem igen utan att ha betalt ett öre. Till saken hör att detta skedde på julaftonskvällen, ungefär kl. 8.
Var du än befinner du i Sverige, och vem du än är – kan du räkna med så effektiv vård?
 
Visst, vi ett tillfälle fick vi faktiskt vänta runt 30 minuter på läkare på akuten. Man flög nämligen in patienter från en olycka på Autobahn med helikoptrar. En sköterska kom och bad om ursäkt för att vi fick vänta, men anledningen var ju minst sagt relevant.

Jag har fler exempel både på den tyska vårdens effektivitet, men de gånger jag kommit i kontakt med den svenska vården, blivit förbannad över ineffektiviteten, revirpikandet och byråkratin. Personligen drar jag mig för att besöka svensk sjukvård. Så det är klart att nya Karolinska kostar 10 gånger mer än ett motsvarande sjukhus i Tyskland (länk).

Inga kommentarer: