onsdag 16 december 2009

Enögd debatt

Jaha, nu är det partiklar i tunnlar, som man kan läsa i denna artikel; http://www.svd.se/stockholm/nyheter/dalig-luft-kan-forsena-forbifarten_3945945.svd
Och det är precis samma problematik som jag skrivit om tidigare (se nedan). Utan att veta, skyller man alla partiklar i luften på dubbdäck, och en busschaufför har näradödenupplevelser.
Dubbdäck är ett klassiskt mantra för politiker, Vägverket (Transportstyrelsen), miljötalibanerna och tyvärr även media.

Default-värdet är att skylla allt man kan på bilisterna utan att veta, det enda man nämner är att; "Partiklarna rivs upp ur vägbanan - bland annat av dubbdäcken."
Men vad är då "annat", och hur stor del har slitaget av dubbdäck? Och varför lägger man inte helt enkelt ut en bättre asfalt i tunneln som tål nötning bättre? Eller fixar bättre ventilation av tunneln, eller är den felkonstruerad?

Detta skrev jag i våras om det här med partiklar och det gäller fortfarande:

Vägverket och kommunerna har under hela vintern halbekämpat. En del i denna bekämpning var tidigare att sanda. Nu använder man grovt grus, kanske med en partikelstorlek på kanske 1-3mm. Sådant grus får man fram genom att helt enkelt mala sten till denna storlek, och tittar man på gruset i mikroskop har de givetvis sylvassa kanter eftersom det är krossad sten. Och så sprider man ut dem på asfalten.

När då en bil kör över dem får det sex konsekvenser:

1. Gruset nöter på däcken. Vi pratar om små stenflisor med mycket vassa kanter, och det sliter givetvis mycket mer på däcken än sand.

2. Gruset fastnar i gummispåren på däcken och tränger in i dessa, med påföljden att däcken förstörs.

3. När gruset sitter i däcken är det i princip samma sak som dubbdäck, med skillnaden att dubbar är mjukare än stenarna, vilket givetvis sliter på asfalten.

4. Även det grus som inte sitter i däcken trycks kraftigt mot asfalten och nöter på denna.

5. Grusets vassa kanter nöts ner och orsakar stendamm och partiklar i luften.

6. Trycker per ytenhet och slitaget på asfalten ökar med stenpartiklarnas storlek. Ju större stenpartiklarna är ju större blir belastningen per ytenhet. Ungefär som att ligga på en spikmatta med 100 resp. 1000 spikar.

Men det är klart det är dubbdäcken, eller hur? Man kan ju inte skylla på Vägverket, eller kommunerna, och däckslitaget får ju bilisterna stå för så det är bara att strunta i. Bilisterna är alltså och som vanligt den stora boven. Deras dubbdäck nöter på asfalten så att folk dör i lungsjukdomar. Kan man sedan mäta upp skrämmande halter på några ställen, desto bättre. Bäst är om man genom att ha underlåtit att bygga ut vägnätet efter behov eller på andra sätt, som t.ex. byggnationer som tvingar alla bilister att ta samma väg. Perfekta ställen att mäta partikelhalten på.

Och ’partiklar’ förresten…vad är det? Tja, det är ju mycket små fasta saker av en viss storlek. Men ingen har analyserat de partiklar som är så farliga. Det är bara storleken som är av intresse. Om någon kanske kostade på de beryktade och livsfarliga partiklarna en analys, kanske man kan få reda på deras ursprung. Nähä, det är inte intressant. Alla vet ju att det är asfalt som rivits upp av dubbdäck. Men tänk om det är sten och en liten del asfalt? Eller gummi, som skapas av den malningsprocess som pågår på gatorna. Då är ju dubbdäcken helt oskyldiga, och många års propaganda uppdagas som direkt vilseledande. Men den analysen som kanske kostar några tusenlappar kommer inte göras. Märkligt eller hur?

I synnerhet på vårarna är det höga partikelhalter i luften på städernas gator. Han man kört efter en bil som kör på en väg en torr vårdag med sand från vintern liggande kvar, behövs det inte mycket logik för att inse alla partiklar som då ryker upp inte är asfalt, och att en stor del av dessa partiklar sannolikt är av den storlek som är så farlig.

Men det är klart, om Vägverket (Transportstyrelsen) och kommunerna sprider ut små krosstensbitar som även orsakar stenskott vilket förstör bilarnas rutor och lackering förutom det som ovan nämnts, kan det ju inte vara fel. Det bara är dubbdäcken. Dumma bilister! Mer skatter. Mer pålagor. Mer förbud. Dubbdäcksfria zoner. Dubbdäcksförbud. Hallelujah!!

Någon med signaturen "Transpondern", hade vänligheten att i ett inlägg ge denna länk: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/luften-i-tunnelbanan-farligare-an-pa-hornsgatan-1.342563.
Och som han skrev; men det måste ju vara politiskt korrekta partiklar, till skillnad från de som dubbdäcken river upp.

Inga kommentarer: