fredag 18 september 2009

Trafiktalibanerna - igen....

Jag blir så trött på det här landet och vad politikerna håller på med. I synnerhet trafiktalibanerna som kommit in i syretältet igen, vilket man kan läsa om i denna artikel; http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3538995.svd

Om vi tar det från början är det så här att det finns i princip tre olika typer av brott och tre nivåer/delar för strafflagstiftning.

Den första delen är brott av den typen at gärningsmannen ställt till något och skadat någon annan, dennes egendom eller staten på något sätt. Ett brott har alltså begåtts. Typexempel är mord, stölder, inbrott, misshandel, bedrägeri o.s.v. Alltså ett brott har begåtts och någon har kommit till skada.

Den andra delen består i planering av något av de som nämnts i del ett, t.ex. planering och förberedelser för rån, mord, sprängattentat, skadegörelse eller dylikt.

Sedan kommer vi till den lägsta nivån, eller delen där ingenting har hänt, men det kunde kanske ha gjort det. Denna nivå är vad som kännetecknar trafiklagstiftningen och de trafiktalibaner som inte har något bättre för sig än att spika upp idiotkameror längs vägarna eller sänka hastigheterna så att det är rent skratt- (eller gråt-) retande att sätta sig bakom ratten på en landsväg. Kategorin kännetecknas av muppar som Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande (NTF), en organisation som kom till för högertrafikomläggningen och nu värmer stolar med skattebetalarnas/bilisternas pengar och ägnar sig åt visionsflummeri och idiotiska kampanjer, på bästa ”Anslagstavlan”-manér från 80-talet.

Om vi nu betänker vad som hänt och vilka som kommit till skada när man stoppar en bilist som kört med 0.3promille eller 10km/h över hastighetsbegränsningen, är svaret ingen. Men det kunde ju ha hänt, eller hur? Javisst, men nu gjorde det inte det, bevisligen.Ok, ska vi koppla på lite NTF-floskler? Vad sägs om: ”Om olyckan är framme…”, eller ”statistiken visar att X-personer mindre kommer att dö i trafiken”. Men faktum kvarstår, i det aktuella fallet kom ingen till skada.Vidare har vi ju fenomenet med vad som är enkelt att mäta; hastighet och alkoholhalt i blodet är busenkelt och billigt, alltså byggs hela trafikpolitiken upp runt det. Andra trafikfarliga saker skiter man fullständigt i, eftersom det kostar för mycket att mäta. Avståndet mellan bilar t.ex. kräver kameror som mäter både hastighet och avstånd. Usch det är dyrt…bara att skita i, även om alla vet hur farligt det är att ligga i häcken på framförvarande bil i kanske 110km/h. Så, hur många har fällts för ”för litet avstånd till framförvarande”, de senaste tio åren? NTF kanske vill svara…

Eller varför inte alla de som kör med olika narkotiska preparat i kroppen, psykofarmaka eller smärtstillande? Nähä, inte det heller…kostar för mycket, för svårt o.s.v. NTF kanske vill svara?

Vidare ska vi kanske sätta antalet dödade i trafiken i sina rätta proportioner. Vad jag menar med det är att om det nu vore den hedervärda avsikter att ’rädda liv’ som man gör gällande, varför inriktar man sig då inte på att hindra t.ex. självmord? Det är nästan tre gånger så många som tar självmord i detta land som förolyckas i trafiken. Hur många som avlider genom fel vård inom sjukvården vet jag inte…Kanske NTF vill svara?

Hela svaret är ganska enkelt; det fungerar så här – egentligen skiter man i om folk dör i trafiken, vanligtvis kostar det ganska lite för samhället. Men, vad man verkligen bekymrar sig om är invaliditeter, och då i synnerhet ungdomar och personer i produktiv ålder. Om t.ex en 18-åring blir invalidiserad kostar det samhället enorma belopp emedan en 65-åring som kör ihjäl sig i en singelolycka är snarast en ren vinst för samhället. Krasst och ekonomiskt fungerar det så. Eller kanske någon vill förklara varför det är lag på bilbälte, men inte flytväst?

Så, påhejade av NTF-flummeri och politisk populism, ägnar polisen sig alltså åt att sätta fast vanligtvis ”vanliga medborgare” för att de kört några kilometer för fort, eller tagit en öl för mycket. Man spenderar alltså sin tid på att i stället för att jaga brottslingar (de som verkligen skadat någon/något), till att mäta hastigheter och promille vid vägkanten för att det kanske, om det vill sig illa, och tänk om olyckan är framme, och för politikernas popularitet.

Resultatet av detta är först att förtroendet för polisen urholkas. Hur ofta tror ni polisen får höra ”…stick och jaga brottslingar i stället”. En kommentar som polisen inte kan bemöta, och tyvärr helt korrekt.Det andra problemet är att respekten både för trafikregler och lagar rent generellt urholkas. Larviga lagar ”för din egen skull lille medborgare”, urholkar respekten för lagstiftningen rent generellt.

Det tredje problemet är att man skapar ett mörkertal automatiskt, eftersom gemene man vet att det inte är mödan värt att ens rapportera till polisen. T.ex. bilinbrott vet alla att det inte är ens värt att rapportera, eller mindre stölder under självrisken på försäkringen. Chansen att träffas av blixten är betydligt högre än att polisen lyfter ett finger för att hitta gärningsmannen. Men det ser ju bra ut i statistiken…antalet bilinbrott och stölder har kraftigt minskat. Observera att nu pratar vi om att brott avsiktligen begåtts och någon har kommit till skada, alltså brott som egentligen borde vara prioritet ”ett”, ett enligt en fungerande lagstiftning och avseende polisutövning. Men tyvärr är så inte fallet, i stället skriker man efter alkohollås, mer straff, och åtgärder, snart till nivån där en bilist som ertappas med 0.3 promille straffas hårdare än en mördare.
Till saken kanske hör att rent medicinskt är det ingen som kan påvisa någon påverkan på bilförare med en blodalkoholhalt understigande 0.5 promille. Men det är det bara att strunta i – trafiktalibanerna och politikerna måste försvara sina arbeten och tjäna billiga poäng. Som man bäddar får man ligga, heter det visst. Grattis dumma valboskap, 58% av Er tycker att det är bra att någon som kör rattonykter d.v.s. med mer än 0.2 promille blir av med körkortet ett år, 25% till tycker det är för kort tid. Faen sluta mjäka med dessa potentiella mördare, avrätta dem på plats!

"Rattonykter" förresten, finns det inget som heter, det togs bort. Antingen är man rattfull eller nykter. Ni vet, full som ett ägg efter ett glas vin - potentiell mördare...ska tvingas installera någon blåsmanick för några tiotusen i bilen, gå på täta läkarbesök i flera år...hamnar i några dussin databaser som en "riskfaktor"...

Inga kommentarer: