onsdag 9 januari 2013

Svängdörren


Jag vill minnas att en expert i Finland skrev för några dagar sedan att det finska försvaret kunde hålla ut i några timmar. ÖB uttalade för någon vecka sedan att det svenska försvaret kunde hålla ut i bästa fall en vecka. Man bör då även beakta att det svenska försvaret är en bråkdel av det finska i ren numerär. För något år sedan föreslog jag att man borde döpa om försvaret till ”Lilla bromset”, som kanske kunde fördröja en invasion något. Jag har omprövat detta och nu anser jag att det borde heta ”Svängdörren”. Kanske lite motstånd för att vidöppna, men inte mer.

Hur många stridande soldater och var man kan uppbringa på kort tid, och var förtäljer man inte dock.
Säkert hemligt, men vad spelar det för roll?
Jag hittade även denna information:
"Sverige har i dag (2009) den minsta försvarsmakten i Norden.
Den militära insatsorganisationens storlek i de nordiska länderna 1997-2009[26]"
Land
1997
2009
Sverige
623 000
37 600 (aktiva: 770)
Finland
531 000
266 000
Norge
267 000
64 000
Danmark
103 000
84 000

Idag (2013) är situtionen sannolikt mycket sämre. Man har givetvis problem att rekrytera någon eftersom "soldaterna" har en sämre lön än städare och kan tvingas till utlandstjänstgöring.
Detta skriver man om det finska försvaret trots en mycket större numerär än det svenska. Man kan hålla stånd några timmar.
Och på denna länk hittar man utvecklingen de senaste 45 åren.
Det illustreras av denna bild:

 Är det någon som vill rubricera "svenska försvaret" som något annat än en ren svängdörr?

1 kommentar:

Anonym sa...

Skrämmande!