onsdag 25 maj 2016

Schweiz och Norge


Undertecknad tycker tiggeri är en samhällspest. Jag kan tycka synd om svenskar som av olika skäl hamnat utanför alla sociala skyddsnät och kallas hemlösa. Kanske har de blivit utkonkurrerade av hitresta zigenare från Rumänien.
När jag var liten fick jag lära mig att tiggare bara fanns i fattiga länder och jag stötte på sådana i Bangkok för första gången, ofta med barn i famnen. Men i Sverige var det otänkbart med tiggare när jag var ung.
Nu sitter det tiggare i snart vartenda hörn i städerna, utanför gallerior, systembolag och varuhus. De skräpar ner, sover i ruckel, under broar eller i husvagnar. Men problemet är inte vårt eller har skapats i detta land, det är ett problem baserat på den fria gränsrörligheten i EU. Man är inte längre svensk medborgare, man är EU-medborgare. Det kanske hade fungerat om man inte tillåtit länder med stora problem monetärt eller med stora zigenarpopulationer ta del av EU.
Men så är nu inte fallet och vi står inför två viktiga beslut: Det första är att förbjuda tiggeri av ej svenska medborgare. Vad EU tycker om det struntar jag blankt i. Problemet är nu så akut att det måste åtgärdas.

Så vad hittar vi i officiella nyhetsmedia? Skattepengar ska betala för Rumänska tiggares rätt att tigga i Malmö på
denna länk. Man höjer parkeringsavgifterna i Uppsala för att finansiera ”härbärgen” till rumänska tiggare (länk). Simon Alm (SD) skriver på FB: "På kommunstyrelsemötet nu i Uppsala beslutas i bred enighet att parkeringsavgifterna på gatuparkeringar och boendeparkeringar i Uppsala ska höjas för att finansiera satsningar på att underlätta för tiggeri i Uppsala kommun."

Ärligt talat…vi i Sverige betalar runt 30 miljarder varje år för att få vara med i EU. Vi kan inte mota problem vid gränserna länge, och har drabbats av asfaltläggare, zigenska tiggare från Rumänien, och ska ovanpå detta finansiera nämnda personers boende i vårt land. Norge och Schweiz är inte med i EU, hur går det för dessa länder?

Inga kommentarer: