söndag 17 mars 2019

Volvo begår seppuku


En bil som inte gör 200 är en shoppingbil. Visst, min fru fick en som födelsedagspresent, en sak som såg ut som en gravid rullskridsko, en ny Ford KA, hette den vill jag minnas. Hon tyckte den var söt. Men hon hade kört runt i en Citroen XM vilket inte funkade bra i tyska byar och mindre städer, med smala gator och gränder. En shoppingbil var därför praktiskt för henne. Citroenen flyttade jag sedan mellan olika parkeringsplatser, för att det skulle se ut som den användes. Jag gav bort den för en krona till en svensk student.

Jag hade en Audi A6 som fungerade klockrent och hon sin shoppingbil för lokala transporter och behov. Jag åkte varje dag till och från jobbet på Autobahn och drygt 200 var det som gällde. Ibland åkte man längre på Autobahn med familjen och då var det drygt 200 som gällde, upp till bilens topphastighet, kanske 220.
Varför berättar jag detta? Jag skrev ju för några dagar sedan om att det inte är hastighet per se som orsakar olyckor. Det tror uppenbarligen inte Trafikverket eller Volvo. Man har en idiotisk fixering på hastighet. Det handlar om förarens bedömningsförmåga och inte vilken hastighet man håller. Hastighetsbegränsningar är dock helt relevanta på ställen där saker som en normalfuntad förare inte kan förväntas förutse, t.ex. vid skolor i byar eller städer.

Som jag skrev tidigare; jag skulle aldrig köpa en bil som inte gör minst 200 som familjebil. Jäpp, jag har kört runt 200 på svenska vägar vid åtskilliga tillfällen i detta land, men saktat ner till 110 med en polisbil i häcken.

Jag tänkte sluta detta inlägg med lite text från motorjournalisten Robert Collin som verkar ha fattat läget. Han snackar om ett land mitt i Europa med runt 10 gånger fler invånare än i Sverige. Debatten gäller att Volvo ska begränsa sina bilar till 180 km/h.


"– På tyska motorvägar dödades 409 personer under hela 2017. Av dom satt 215 personer i en personbil. Och bara var fjortonde olycka med personskador inträffade på motorvägarna trots att tyskarna kör nästan 800 miljarder kilometer per år på olika typer av gator och vägar.
– De tyska myndigheterna anser att motorvägar är de allra säkraste vägarna, säger Collin.
Robert Collin hävdar ironiskt att Volvos beslut kommer att bli populärt på åtminstone ett håll:
– Ja, konkurrenterna Mercedes, Audi och BMW kommer att bli glada. De slipper en efterhängsen konkurrent.
– Bara en tillverkare som vill lägga ner försäljningen på den viktiga tyska marknaden kommer på en sån här galen tanke, säger Collin.
– Inte en enda tysk köper en bil för drygt 500 000 kr om han eller hon inte kan fortsätta att köra i fri fart på Autobahn." (länk till texten ovan

Inga kommentarer: