tisdag 5 mars 2019

Volvo, vill Ni sälja bilar i Tyskland?


För många år sedan körde jag på Autobahn med min fru till höger. Jag saktade ner lite och flyttade mig en fil till höger för att släppa om en röd liten bil som kom i 200-250. När jag ånyo går ut i vänsterfilen med gasen i botten kanske runt 160, skriker min fru: ”Allt under 180 är en jävla lushastighet!”.

Håkan Samuelsson på Volvo Cars; det finns en enkel anledning anledning att man vill köra mer än 180km/h, man kommer fortare till sitt mål. Är det tomt, omständigheterna och vägen tillåter finns inget som begränsar hastigheten man håller mer än den egna erfarenheten.

Efter att ha kört dagligen på Autobahn till och från mitt arbete i runt 10 år, blir jag förbannad på dessa hastighetstalibaner. Begränsningen man har på tyska bilar som är 250 km/h kan jag acceptera men inte 180 (länk). I artikeln dräller det givetvis även av svammel för att få medborgarna att tro att man är ”säker” bara man stirrar mer på hastighetsmätaren än vägen.
Ni kommer inte få sälja en enda bil i Tyskland med denna idiotiska spärr. Jag skulle i Tyskland inte köpa en bil som inte gör minst 200.

Det finns inga som helst bevis på att hastighet per se orsakat en enda olycka, det är förares felbedömningar som orsakar olyckor, inte hastighet.

Add; Fast ärligt talat, jag har köpt en liten skitbil ny i Tyskland som inte fixade 200. Min fru åkte runt i en Citroen XM och tyckte den var för stor för shopping lokalt, så hon fick en liten Ford KA som födelsedagspresent för vardagsshopping. En gravid rullskridsko som var ren pest på Autobahn även med gasen i botten någon gång när jag provade den. Jag kommer inte ihåg topphastigheten...om man nu kan kalla det så.



2 kommentarer:

Ulmerkotten sa...

Man kan i denna annons från Volvo försöka varför man avser begränsa Volvobilars hastighet https://www.svd.se/darfor-sanker-volvo-maxhastigheten-i-sina-bilar
Men läser man innehållet är det bara fullt av svammel relaterat till förare, och har inte ett dyft med hastigheter att göra. Räkna med att inte en tysk kommer att köpa en Volvo med Ert resonemang.

Unknown sa...

Hoppas Volvo sänks av detta! Är de några jävla förmyndare? Typiskt att detta uppkommer från dumsverige.