tisdag 19 maj 2015

Salt eller morötter

En typ av artiklar jag alltid tar med ”en hypa salt”, är alla chockrapporter om farligheten i olika saker vi äter. Nu har man kommit fram till att salt dödar ca 1.700 personer per år, vilket man jämför med trafiken där runt 300 omkommer (länk) Man kan med lite statistik och undersökningar komma fram till i stort sett vad som helst. En sak man ska ha klart för sig är att alla människor kommer att dö, av olika orsaker och vid olika åldrar. Om man ovanpå detta undantar olika anledningar till att barn dör, har vi det enkla faktum att ju äldre man är ju större är sannolikheten per tidsenhet att man kommer att dö.

Ett underbart statistiskt samband hittade jag hos Church of Flying Spaghetti Monster som menar att den globala uppvärmningen är proportionell mot minskat antal pirater i världen.
Ett besök på deras hemsida är riktigt underhållande (länk).

Men dessa hälsolarm…För länge sedan minns jag ett om faran med att dricka kaffe och äta en ostsmörgås, det var något carcinogent ämne som bildades. Sedan var det något larm om cancerframkallande nitrosaminer när det gällde grillat kött, och för en 10 år sedan var det några livsfarliga ämnen som bildades när t.ex. potatis friterades

En klassiker och som hängt med länge är faran med socker och godis. Här har man liksom gjort tankevurpan att det finns personer som är feta vilket är den del av befolkningen, och därför är socker och godis en fara för alla. Alltså, alla som inte har viktproblem ska drabbas av pålagor för att det finns vissa som är feta och inte kan hålla fingrarna borta från plockgodiset. Det paradoxala är att i lightprodukternas hemland USA, ser man ofta personer med kroppshyddor av digniteter som ej finns annorstädes i hela världen.
Så nu är det salt. Min teori att det farligaste livsmedlet är morötter, vilket kan bevisas rent statistiskt. De personer som på 1800-talet åt morötter, är idag alla döda. Alltså leder morotskonsumtion till döden med 100%-ig säkerhet rent statistiskt. Vem vet…hade de inte ätit morötter, men massor med godis, chips och salt  hade de kanske levt idag.
Man blir lite trött på alla larmrapporter om olika farligheter med matprodukter, och tar dem som sagt med en stor nypa salt.

Dessutom kan jag konstatera att jag är statistiskt död sedan länge. Detta eftersom jag dagligdags till/från mitt arbete under uppemot 10 år körde runt 200 km/h. Alla svenskar vet ju att man ovillkorligen dör om man bara kör så fort, rent statistiskt och framräknat av Transportstyrelsen och NTF. Vet inte hur många gånger jag läst här i Sverige om "vansinnesfärder" i 160 km/h. Så stendöd är man, rent statistiskt och äter bergis en massa salt åxå utan att bekymra mig nämnvärt.

Inga kommentarer: