torsdag 15 juli 2010

Det här med propaganda

Jag har ju tidigare skrivit att, om man tror att man inte är utsatt för propaganda är man naiv.

Jag har haft, vad jag trodde, hyfsad pejling på hur propagandan fungerade, men jag fick faktiskt en riktig chock, när jag hittade en bloggare som publicerade en 18år gammal skrift om hur det fungerar när det gäller invandringspolitiken. Precis allt fanns beskrivet, och man drar sig till minnes uttalanden av Mona Sahlin, som menade att midsommarfirande var fjantigt (eller hur hon nu formulerade det), samt statsministern som menade att "bara barbariet är ursvenskt".

Säkerligen finns det fler uttalanden i på samma tema av politiker. Vi har de senaste åren lärt oss nya ord som berikning, multikulti...det är bara att fylla på själv.

Mot den bakgrunden vill jag att du käre läsare, klickar på följande länk:
http://demokratbloggen.wordpress.com/2010/07/14/sa-styrs-opinionsbildningen/
vars text alltså är 18 år gammal.
Känns något igen? I alla fall jag blev rent mörkrädd, beträffande hur man manipulerar medborgarnas åsikter i ett fritt demokratiskt land.

Inga kommentarer: