torsdag 27 november 2008

Men vad nu då?

Denna rapport är inte möjlig i Sverige…alltså det Sonja Forward kommit fram till på denna länk: http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/trafikolyckor-orsakas-av-medvetne-fel-1.6353
I årtionden har svenska medborgare, och i synnerhet bilförare indoktrinerats med att beaktandet av hastighetsgränser och trafikregler borgar för att inga olyckor kan inträffa. Detta genom VV, NTF och andra statliga organ och myndigheter. Nu vågar någon säga att bilkörning är en bedömningssak av den enskilde bilföraren och trafikanten – fantastiskt!

Hur kan jag då påstå detta? Tja, genom att ha kört bil i de flesta Europeiska länder, och bott i Tyskland 8-10 år och till och från mitt arbete dagligen kört hastigheter som enligt svenska normer och statistik dödförklarat mig sedan länge. Jag instämmer med artikelförfattaren, det är inställningen och den enskilde bilisten omdöme som avgör om en olycka kommer att inträffa eller ej. Hastighetsbestämmelser och regler är relativt sekundära, och övervakning, kameror och andra myndighetsinsatser kommer aldrig att ta platsen bakom ratten i det enskilda fallet.

Men låt mig berätta lite om Autobahn, ett förhatligt fenomen i Sverige. Sverige vet ju alltid bäst och de farter som där tillåts är ju rent vansinniga, eller hur?På Autobahn finns ett antal regler som inte gäller i Sverige. Man får under inga omständigheter köra aggressivt och stressa andra (t.ex. med helljusblinkningar, eller vänsterblinkningar). Man ska hålla de avstånd mellan bilarna som gäller (>1.5sek), och man får inte stanna eller få bensinstopp. Man ska klart visa sin avsikt innan man gör något, vanligtvis med blinkers.Det fungerar. Man inriktar sig alltså på trafikfarliga beteenden, och inte på exakt vad som står på skyltarna per se. I de fall det finns diverse fenomen som bilisten inte kan räkna med, har man sänkt hastigheten till vad man anser vara lämplig. Men defaultvärdet är att man får köra så fort man vill.

Och nu har Sonja Forward kommit fram till just detta, alltså att bedömningen är ’upp till’ den enskilde bilisten och situationen och förutsättningarna. Fantastiskt! Vilket var och en borde begripa, i stället för att indoktrinera medborgarna om att reglerna som finns borgar för olycksfrihet. Vad man alltså borde angripa är farliga beteenden som t.ex. inställningen att det är ’tufft att köra fort’ eller liknande.
Den som inte håller med må gärna nämna en (ja, det räcker med en), olycka som orsakats av hastigheten och inte förarens missbedömning av sin egen kapacitet, väglag, skicklighet, bilens prestanda o.s.v.

Så, vad ska VV, NTF, och de andra trafikmupparna göra nu i sin lilla och enkelriktade låda, 20 år gammal? Förneka detta eller snacka bort det? Ja, något blir det….problemet är att Sonja Forward har rätt. Krypa till korset? Knappast…tysta ner blir bättre.

1 kommentar:

Ola S sa...

Nej, jag vägrar att tro på denna ovetenskapliga avhandling! Det är alltid farten som orsakar olyckor. Aldrig alkoholister, narkomaner självmördare eller Vägverkets konsekventa sabotage av väglaget vintertid med saltning av vägarna. Vägbanan ska vara smutsig, blöt och mörk på vintern. Annars kan olyckorna öka.
Roy Salo, Älandsbro