tisdag 18 november 2008

Nytt DDR?

Här i Sverige har vi ju frihet, demokrati och yttrandefrihet. Ja, det är det bästa landet med ’mest’ demokrati som finns och yttrandefriheten är en rent helig sak i ett demokratiskt samhälle.

Frontalfigurerna är svensk press, eftersom SVR/SR uppenbarligen kör ren skit, och helst i repris 4 gånger, eller på något språk som inte det går att förstå, och förstår man språket och innebörden, kan man ju alltid betala för nyheter på lätt svenska med information som liknar barnradion.

I alla fall, i nättidningarna inbjuds man att kommentera artiklar och politiska beslut, och man proklamerar vissa fundamentala regler för dessa. Helt OK tycker jag eftersom enligt ett gammalt prejudikat, är tidning ansvarig även för det folk skickar in.

Jag har alltså försökt hålla mig till de regler som finns stipulerade, och inte gjort några övertramp (enligt mitt tycke).
Men sedan uppstår problemet att en del inlägg bara försvinner…härvidlag kan man spåra en liten ’röd tråd’ på inlägg som inte får publiceras. De strider alltså inte mot några debattregler eller så, det är bara det att ämnena är tabu.

Idag kastade jag in några kommentarer på denna länk: http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_2056421.svd#articlecomments

Så alltså idag, stänkte jag in ett inlägg i vilket jag ifrågasatte politiska utredningar. Anledningen är att dessa sällan, för det första emotsäger något som politikerna vill visa eller en fråga politikerna vill driva. För det andra att politiker inte kan svara på frågor eller fata beslut utan ”tillsätter utredningar” för att på så sätt vinna tid, spendera skattepengar och få mera kött på benen. Eller, hur många gånger har du, käre medborgare fått höra en politiker i TV säga: ”Vi har tillsatt en utredning.”, ”Vi måste vänta på utredningen.” eller "Vi måste tillsätta en utredning.".

Så vad jag i detta fall påtalade var att man var helt enögd i debatten vad beträffar beskattning, bilister i Stockholm, att miljöaspekterna är helt skruvade sedan länge, och att bilisterna betalar en massa till statskassan (och även kommunkassan).Jag upplyste om hur mycket svenska bilister betalar i diverse skatter varje år som INTE återbetalas till biltrafiken, samt att snacket om partiklar och dubbdäck är helt felbaserat. Vad jag inte påtalade var, att det var ju ”trevligt” att en massa Stockholmspolitiker spenderat skattepengar på att åka runt i Europa och studera ’miljözoner’ i olika städer, men det hade ju inte fått inlägget mer publicerat.

Nåja, några negativa inlägg gick inte att få in, även om jag tagit debatten med vem som helst, och mig veterligt strider det jag skrev inte mot några som helst av de stipulerade debattreglerna.
Så vart tog yttrandefriheten vägen? Jag har inga problem med att stå för mina påståenden och debattera dem, men de kanske var för avslöjande eller kontroversiella för att få publiceras i SvD, trots att det klart framgår att åsikten är min och inte tidningens.

Eller är det så att tidningen har dekret från högre nivå, är rädd om sitt presstöd, eller är det bara journalister/granskare som tycker att vissa saker inte lämpar sig för publikation enligt deras åsikter?

Jag vet faktiskt inte vilket…men tycker det hela är en aning skrämmande. Och det är inte första gången det händer.

Och sist men inte minst...har man tagit bort "blogglänkar"...?

Inga kommentarer: