tisdag 1 januari 2019

Världsklass!


Inom företagsvärden lär man sig när chefer och företagsledare sprutar ur sig floskler. Jag tor det började på 90-talet med visioner, ”kunden i fokus”, slogans som skulle följas och teman för konferenser och företag. Allehanda värdeord om samhörighet, gemensamma mål och faens mosters allt fungerade.

Omorganisationer för sakens skull, vanligtvis precis 6 månader efter en ny VD. Även då PowerPoint kommit med en ny version som cheferna tyckte det var kul att leka med och hade organisationsschemat som övningsobjekt och man hade autosave påslaget.

Möten och ”konsensus” var legio och man kunde flyta runt på möten enbart för att fördriva arbetstid. Blev det någon tid över kunde man försöka få ihop agendor, bjuda in mötesdeltagare eller skriva protokoll.
Kurser i ”teambuilding”, för att alla skulle känna gemenskap och jobba mot samma mål. 

Projektledare som tror att man kan förklara något med ett multikolorerat XL-ark i så litet typsnitt att ingen ser i kombination med Death by PowerPoint. Gärna med lite rörliga GIF:far eller ljudeffekter för att imponera. När det begav sig skapade Avigsidan en floskelgenerator som du rekommenderas testa på denna länk.


Nu verkar politikerna inte fattat att detta svammel genomskådas. Man har givetvis till sin hjälp haft Statens Svammelverk för korrekt svenska, som idogt arbetar på att hitta på nysvenska skönskrivningar av problem man ställt till med. Givetvis i kombination med den censur av media (men som inte finns).

Denna dag i DN, råkade jag läsa en artikel, som inte är avsedd att vara något annat än ett idolporträtt av socialdemokraternas styrande dam i Malmö, vid namn Karin Stjernfeldt-Jammeh. Jag kan därför inte avhålla mig från att köra copy-paste på valda citat ur DN:s idolartikel, detta är länken. Citat:



”…visionen blivit verklighet”, ”…koalition över blockgränsen”, ”…värde i att lämna ifrån sig lite av makten för att skapa stabilitet”, ”-Jag upplevde en genuin rädsla från de mindre partierna, Det är inte ett självändamål att gå mot mitten. Men det är ett självändamål att hitta stabila politiska styren för att inte tappa växtkraft och fart i utvecklingen”, ”- Vi måste ha en stor portion ödmjukhet”, ”- Det jag behöver göra är att förvissa mig om att mitt parti hanterar det här med kraft. Det har jag gjort.” ”- Den gångna mandatperioden har man byggt upp ett stöd över blockgränserna. Jag hoppas att vi äntligen får en leverans.”, ”- Alltifrån hållbarhetsarbetet till att bryta segregationen. Frågor som är viktiga på de nationella agendorna, men där städerna levererar lösningarna.”

Alltså vad säger man? Världsklass i svammel! Man har kohandlat med Liberalerna för att få behålla makten, så enkelt är det och de sistnämnda är kända för att byta färg efter omgivning precis som kameleonter, bara lite makt erbjuds.

Inga kommentarer: