Trafiken är ju ett PK-forum i sig. Det finns en massa statliga organ som proklamerar viktigheten i att sitta och stirra på hastighetsmätaren mer än på vägen, och råkar den lilla nålen visa 3km/h mer än vad det stod på en nyss passerad skylt, ska man få nära-döden-upplevelser. För din egen skull lilla medborgare. Du förstår inte vad som är bäst för dig, och du är helt inkompetent att bestämma lämplig fart, trots att du har körkort och kanske har kört bil i massor med år. Ger man dig, lille medborgare, fria tyglar är storebror övertygad om att du kommer att köra ihjäl dig omedelbums.
Man är så omtänksam hävdar man, emedan det egentligen är den statliga och landstingens plånbok som man kramar hårt.
Mot den bakgrunden, och ha färdats till och från mitt arbete på sträckor med fri fart i ca 10 år, är det upplyftande att det ännu finns politiker som vet vad de pratar om. Ja, givetvis inte i Sverige, utan just i Tyskland. Ni vet landet med ca 10 gånger fler invånare än i Sverige, och mitt i Europa, som är genomfartsland för massor av transporter och trafik.
Jag läste alltså idag 29/10-2010, i Badische Zeitung, detta:
"Ein pauschales Tempolimit führt nach allen bisherigen Erkenntnissen gerade nicht automatisch zu mehr Sicherheit auf den Autobahnen", sagte Umwelt- und Verkehrsministerin Tanja Gönner (CDU). In Österreich, wo auf den Autobahnen maximal Tempo 130 gefahren werden darf, sei die Zahl der Unfalltoten auf Autobahnen sogar um das 1,5-fache höher als in Deutschland.”
översatt blir det ungefär så här:
”En generell hastighetsbegränsning leder enligt till nuvarande kännedom inte automatiskt till mer säkerhet på motorvägarna, sade miljö och trafikminister Tanja Gönner (CDU). I Österrike, där en maximalt tillåten hastighet på 130 km/h är tillåten på motorvägarna, är antalet olycksfallsdöda på dessa ca 1.5 gånger högre än i Tyskland.”
Bit i den Ni, NTF, Transportstyrelsen, SIKA, Vägverket och andra organ som proklamerar lushastigheter i detta land! Och sist men inte minst alla PK-politiker som tror på allt flummeri baserat på idiotstatistik, och dessutom slänger ut en massa skattepengar på allt larv.
Faktum kvarstår; det finns inte en enda olycka som orsakats av hastighet. Men det finns miljoner olyckor som orsakats av trafikanters felbedömningar, och då i synnerhet bilisters dito.
Att hålla en högre hastighet än vad omständigheterna medger är en typisk felbedömning. Men om omständigheterna medger en hastighet som är betydligt högre än vad det står på skyltarna är detta vare sig trafikfarligt, vårdslöst eller på något sätt riskabelt. Förutom enligt svensk lag givetvis.
Add; 8/11-10. Jaha, nu är NTF i syretältet igen vilket man kan läsa i denna artikel. Förbannade hastighetstalibaner! Hastighet, hastighet, hastighet...de är tammefaen inte nöjda förrän det är max 25km/h på motorväg, GPS i varje bil som rapporterar till storebror överskridna hastighetsgränser, hastighetsböterna femdubblats, och det är vanligare med hastighetskameror är träd vid sidan av vägarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar