onsdag 18 april 2012

Dubbdäck och partiklar - igen

Hetsjakten på bilisterna går vidare, som vanligt utan någon form av relevans eller vetenskapliga belägg. Först kunde vi läsa om att bilisternas användning av dubbdäck dödar 30-40 om året p.g.a. partiklarna i luften. Det hade forskare i Umeå kommit fram till (länk). Med det har jag tre stora problem; för det första finns inga belägg för att partiklarna varken härhör från dubbdäck eller ens bilismen. Först måste man veta vad partiklarna består av, och sedan OM de kommer från t.ex. asfalt klarlägga hur de nöts bort. Det är ju så att man ersatt sand som halkbekämpningsmedel med grovt grus, och detta både fastnar i alla typer av däck och genom att partiklarna är större orsakar mer nötning än sand.
För det andra kan man diskutera vem/vilka som är vållande; inte är det bilisterna som har valt att ersätta sanden med grovt grus, och eftersom det inte är någon nyhet att bilar har dubbdäck har man alltså valt en för dålig asfalt om den nöts ner. Alltså kan det inte vara bilisterna eller de som har dubbdäck som är orsaken/vållande till OM partiklarna härhår från däck eller vägbeläggningen.
Men nu kommer det allvarligaste och som man inte berättar Det är nämligen så att luften i tunnelbanan innehåller tio gånger mer partiklar och dessutom farligare sådana än de på gatorna. För sju år sedan fanns denna artikel i DN, men sedan blev det tyst. Anledningen är självklar, man kan ju inte skrämma folk med att det är farligt att åka tunnelbana och kollektivtrafiken ska gynnas, uppmuntras till och subventioneras. För många år sedan använde man till och med asbest i tunnelbanans bromsbelägg, och varje gång ett tåg bromsade vid stationen…vad man har idag vet jag inte, men att all bromsning orsakar partiklar är ju ganska klart, samt att partiklar rörs upp när ett tåg kommer in på stationen.
Så om 30-40 personer dör varje år som en ren följd av partiklar i luften, hur många av dessa dödsfall har egentligen orsakats av luften i tunnelbanan respektive bilisternas dubbdäck. Som en ren gissning skulle jag nog tro att inte ett enda dödsfall kan men någon som helst säkerhet relateras till användningen av dubbdäck. Men min slutsats är alltså att man döljer det man fakta och gömmer sig bakom tveksam vetenskap och påhittad statistik samt reperar till "trafikexperter" (ett nytt yrke eller ny  tiltel?),  för att kunna skuldbelägga bilisterna och i förlängningen ta ut avgifter. Ett typiskt exempel på hur man bedriver vetenskap, propaganda och politik idag.
Och så kommer dagens strålande artikel om att lappa bilisterna på Hornsgatan. Mitt förslag är att man borde lappa tunnelbaneförarna efter varje arbetsdag, eller höja biljett priserna drastiskt för miljöns skull och verkligen avråda folk att åka tunnelbana. Ja, jag skojar bara, men det vore faktiskt relevant.

Inga kommentarer: