måndag 30 april 2012

Valborg


För några dagar sedan tittade jag på Systembolagets hemsida för att ta reda på om det förhatliga Systembolaget var öppet 30:e april. Enligt deras hemsida skulle de ha öppet som en vanlig vardag.
Sedan informerades jag av en arbetskamrat att så inte var fallet, utan vissa Systembolag skulle vara stängda, enligt lokaltidningen. Detta för att det var så mycket fylla på valborg. Så jag försökte öppna länken www.systembolaget.se, för att se vad det var som gällde. Det gick inte, sidan var nere för systemunderhåll eller något annat, så man kunde inte se vad som gällde. Så jag öppnade den lokala tidningen och där kunde man se att kommunen beslutat stänga vissa systembutiker denna dag, och man kunde även finna vilka. Jag ville bara köpa lite vin och pilsner.

Det är nu tre saker jag hänger upp mig på;
För det första är ”systemunderhåll” en ren lögn, det fattar vem som helst. Att man skulle behöva göra sådant just på eftermiddagen den 30:e april fattar vem som helst är en lögn.
För det andra skulle detta ha lett till att jag skulle fått gissa vilka Systembolag som hade öppet. Förväntas jag chansa och åka runt till de jag känner till, och titta om de har öppet eller ej? Det stod inte ett ljud om detta på Systembolagets hemsida för två dagar sedan. Är detta service? Systembolaget har monopol och man anför just sin höga servicenivå som motivering för sin existens. I Tyskland kan man handla vilka alkoholhaltiga drycker man vill på bensinstationerna, dygnet runt, annars köper man det man vill ha i mataffärerna. Vill man ha billigare t.ex. vin om man är i sydvästtyskland är det bara att åka över gränsen med egen dunk. Man ställer dunken på vågen, tarerar, och tappar sedan upp och betalar per kilo. Vanligen billigare än mineralvattnet. Det är kanske inte service, men tillgång och efterfrågan.
För det tredje undrar jag vad kommunen har med Systembolagets öppettider att göra? Systembolaget är ett statligt företag, och jag kan tänka mig att polisen eller landstinget vill minska tillgängligheten till alkohol, men Systembolaget har mycket strikta regler när det gäller försäljningen redan och dessa finns det knappast någon anledning för kommunen att ifrågasätta. Så det enda kommunala intresse jag ser i detta är nedskräpning. Ett farligt och allvarligt brott, eller hur?

Men på vägen hem från arbetet såg jag idag ett antal lätt förfriskade ungdomar, halsandes alkoholhaltiga drycker på gatorna. Man drar sig till minnes tiden då man själv var ung och var som de och lärde sig var gränserna ligger. Det paradoxala i historien är att i Tyskland, i Staufen har jag aldrig sett något liknande. Detta trots att ”tillgängligheten”, är i det närmaste obegränsad. Man lär sina barn hur det funkar med alkohol, och mina barn har under uppväxten fått ”Weinschorle” till maten, d.v.s. hälften vin/vatten eller pilsner om de föredrog det.  Men här i Sverige är alkoholhaltiga drycker mer spännande, om inte svåra att få tag på och det resulterar i rent supande. "Hörntänderna hemåt" gäller när man bottnat all alkohol man kommit över. Att lämna något halvuppdrucket finns inte.

Men kvällen riskerar att bli ”våldtäkternas afton”. Jag såg ett antal tonårstjejer, en del lätt berusade knappast klädda i niqab och triggat av det varma vädret. Detta i kombination med den ”berikning” vi haft de senaste åren är risken uppenbar. Men som jag påtalat tidigare; media och politikerna har mörkat problematiken och varken tonårstjejerna eller deras föräldrar kanske har en aning om de risker tjejerna eventuellt utsätter sig för. Jag hoppas innerligt att jag har fel dock, men fruktar att så ej blir fallet. Men skulle så bli fallet, kan man ju skylla på tillgängligheten av alkoholhaltiga drycker, eller hur, och trycka upp flera ”Tonårsparlörer” och skicka ut.

Själv tar jag mig ett glas vin eller två och går ut och tittar på majbrasan som tappra grannar brukar fixa. Så käre läsare; jag ber att få tillönska en trevig valborg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sant men i alpländerna är 15 åringar på krogen, det är de knappast hemma. Rätt eller fel men nog borde vi dricka mer med måtta men vi bor i brännvinsbältet.

Ulmerkotten sa...

Aha, den gamla vanliga klassiska historien från i synnerhet nykterister. Vi här uppe i norden har någon speciell gen som tvingar oss att bottna alla tillgängliga flaskor. Det tror jag inte ett dyft på.

Anonym sa...

Nej men vi har haft en vana och dricka starksprit, åtminstone jag har aldrig lärt mig kontrollera en fylla när jag dricker brännvin. Numer dricker jag bara öl och vin och det funkar mycket bättre.