tisdag 1 maj 2012

Löfven är en papperstiger

Jag blir lite trött på Löfven. För det första verkar han vara samma typ av floskeltomte som finns överallt. Jag blir faktiskt ganska trött på alla dessa. Problem heter möjligheter. Framtiden finns i en vision som ska få oss att blicka framåt med paradiset i blicken.

Skolan han gått i och hans förebild är utan tvekan Olof Palmes, dock med mindre inslag av ironi och elakheter än Palme brukade komma med. Men grundplåten är densamma. Tro, framtidsinvesteringar, "...vi räds inte framtiden, vi ser fram emot den.".

Ok, här har vi en flummare. Det stora problemet jag har med sådana här personer är att det inte är verklighetsförankrade. Nu, idag, här och nu löser man problem och för landet framåt. Det tjänar inte någon att måla upp flummiga visioner och tro att medborgarna ska sitta och flumma på samma tripp.

Vi har inget försvar, sjukvården är urkass, utbildningen för våra barn likaså, våra gamla har rent larviga pensioner att leva på och deras "vård" är ett skämt. "Sverige är ett fantastiskt land", var Löfvens inledning, och det kan man ju stämma in i. Men min instämman lgger snarast i hur illa det idag ser ut.

Samtidigt har vi det högsta (eller näst högsta), skattetrycket i världen. Något stämmer inte här, och det är vad jag vill ha svar på. Utan visioner och flum - det har jag fått nog av inom politiken, och arbetandes inom ett globalt företag i massor med år, vet jag hur floskler fungerar. Löfvens anförannde var en riktig nostalgitripp, och han staplar visioner och flum i en intet sinande ström. Det är rent billigt, och köper man detta tomma tugg är man direkt korkad.

Detta var hans första tal sedan han blev partiledare i januari. Något smartare och mer konkret hade man ju hoppats på, men därav blev intet. Flumsnacket drällde det av och men det konkreta var det helt tomt av.

"Idag går jag till jobbet." var vad han ville att alla skulle kunna säga. Han hycklade om innovationer och annat. Sedan var svamlet igång igen. Han vet inte ett skit om vad han pratar om. Jag är innovatör/uppfinnare och vet att stödet är noll och har så varit.

Nu är jag trött och ska gå att sova. Löfven; bespara oss dylikt svammel i framtiden.

Inga kommentarer: