Jag har
påtalat detta tidigare; som jag ser det finns det fem olika nivåer på brott,
och polisens arbete och resurser bör prioriteras därefter, eller något liknande
system.
1.
Brott som
har avsiktligt begåtts och skadar någon eller något. Exempelvis mord, inbrott,
stölder där förövaren med direkt avsikta har begått brottet och det skadar
personer eller egendom.
2. Planering eller understödjande av
brott i kategorin ovan.
3. Brott som begås av misstag, d.v.s.
vårdslöshet eller oaktsamhet som skadat någon eller något.
4. Brott som inte skadat någon eller
något, men kunde ha gjort det. Exempel är fortkörningar eller rattonykterhet.
5.
Brott som
inte ens är brott, men lite straffbara. Mönsterdjup på bildäck, inget bilbälte
och annat larv.
Om polisen
prioriterade sin verksamhet efter denna eller en liknande skala skulle det
finnas en klar logik att följa och förstå för gemene man, men det gör det inte.
Vad är
grunden för hur man prioriterar då? Det är givetvis pengar, inte vad polisen
kostar, utan kostnader för samhället. Tja, inte det heller riktigt, utan man
jobbar med att hålla ner kostnader för stat, kommuner och landsting (SK&L).
Det är
nämligen så att stölder, inbrott och liknande drabbar privatpersoner eller
företag. De kostar alltså inte ett öre för SK&L. Antingen drabbas
privatpersonen/företaget eller deras försäkringsbolag. Alltså struntar polisen
blankt i dessa brott och uppklarningsprocenten är mycket låg. Vi kan i denna artikel läsa om den mycket låga uppklarningsprocenten på bostadsinbrott. Vad är
uppklarningsprocenten på bilstölder och bilinbrott? Antagligen rent
löjeväckande trots att en bil kostar minst 100.000kr.
Men något
som kostar SK&L massor med pengar är trafikskador. De orsakar ofta
arbetsbortfall, sjukhusvistelse, m.m. och i värsta fallet pratar vi om
invalidiseringar.
Alltså är det
högprioriterat att jaga bilister som kör några ynka km/h i timmen för fort
trots att egentligen ingen/inget har kommit till skada. Det kunde ha gjort det,
men gjorde det bevisligen inte. Men bara för risken, har man massor med
trafikkontroller, nykterhetskontroller, kollar bilbältesanvändning och spikar upp plåtpoliser i massor.
Alltså bara för risken att något som kan kosta SK&L massor med pengar
kanske kan inträffa.
Om någon
dör, är det däremot ganska billigt för SK&L, och det är just därför det är
lag på bilbälte men inte flytväst på sjön. Antingen drunknar man eller inte,
och inte så mycket kostnader för SK&L, men om någon skadas i trafiken, och
i värsta fall invalidiseras kostar det massor.
Så allt
baseras på pengar, d.v.s. kostnader för SK&L, och inte vad som är rätt
eller fel, det är sekundärt. Men givetvis måste man plöja ner lite pengar på
att försöka få fast riktiga brottslingar från kategori ett ovan. Men det är ju
ganska tröstlöst; för det första kostar det pengar att ha dem inlåsta, för det
andra har man ”mängdrabatt” på brott vilket innebär att om du stjäl t.ex. en
bil, kan du lika gärna fortsätta och stjäla tio till, straffet blir inte
större. För det tredje är fängelserna överfulla, vilket innebär att domstolarna
dömer till milda domar rent generellt. För det fjärde har man som regel att
släppa ut brottslingarna efter 2/3:ar av strafftiden.
Den gamla devisen ”brott lönar sig inte”, är fel.
Nuförtiden gäller ”rätt sorts brott lönar sig”. ”Rätt” är alltså i sig
allvarliga brott som polisen har order om att nedprioritera, emedan ”fel” sorts
brott är larviga trafikförseelser, som inte ens borde betraktas som brott.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar