Systembolagets kampanjer är minst sagt löjeväckande (länk). Denna larviga
kampanj hittade jag och gjorde omedelbart en koppling till 70-talets larviga
propaganda på programmet ”Anslagstavlan” i TV. På den tiden var det myndigheter
som ”informerade” det var inte propaganda. Propaganda är fult – information och
utbildning är fint. Googla gärna lite på Youtube på ”Anslagstavlan”, det är
riktigt kul.
När det begav sig, alltså på 70-talet, var det myndigheter, som hyrde i
skådespelare och det mesta var just utbildning eller information för din egen
skull lille medborgare. Systembolagets ”informationskampanjer” mot att ge
alkoholhaltiga drycker har många likheter med ”Anslagstavlan” och i stället för
skådespelare, har man experter och man missar givetvis inte att plocka in deras
yrken och titlar för att på så sätt göra dem vederhäftiga och tillhandahållande
av fakta.
Men det märkliga i hela historien är att jag i Sydtyskland aldrig såg en
berusad ungdom. Detta trots att vem som helst kan köpa vin, sprit, eller öl
varsomhelst. Varsomhelst är bensinstationer, livsmedelsaffärer, stormarknader, fester
arrangerade av staden, och även på tillställningar arrangerade av kyrkan. Det
finns tydligen någon gräns på 18 år för inköp av alkohol, men det är ett spel
för galleriet. Man har druckit vin i området långt innan Sverige fanns, och
barnen får Weinschorle till maten, alltså häften vatten/vin och så även mina.
Som svensk tyckte det var coolt
med en vinkällare, så jag hade några hundra flaskor vi i källarplanet ett tag. Jag
brukade köpa en extra flaska vin när jag handlade som hamnade i vinkällaren. Sedan
kom jag på att det bara var larvigt, eftersom man bara köpte det vin man ville
ha till maten just när man handlade maten. Praktiskt och enkelt. Vinkällaren
tog bara plats och hade ingen funktion, även om det initialt var häftigt att
som svensk ha en vinkällare. Och om någon son hade tagit en eller tio flaskor från
denna vinkällare hade jag sannolikt inte märkt det.
Så mina barn fick dricka vad de ville till maten, och vi hade pilsner
eller vin, och för yngre just Weinschorle. Är de idag alkoholiserade? Super de skallen av sig? Svaret är märkligt
nog ”nej”, eller hur Systembolagets experter? De dricker betydligt mindre än
vad jag gjorde i deras ålder. De jagar inte sprit till helgen, vilket jag
gjorde som ung. Och allt runt alkohol är avdramatiserat. De vet var gränsen
ligger, och dricker inte så de ens kommer i närheten av den. Det är mer än vad
jag kan säga om min egen ungdomstid – jag och mina kompisar gick ofta över
gränsen när vi kommit över tillräckliga mängder. Att lämna något halvuppdrucket
gjorde man inte, man bottnade det som fanns eller man hade. Det man hade var en
snuttefilt, som man hade pejling på ( så gott man kunde)…
Nu har jag alltså uppfostrat mina söner till en annan syn på alkohol än
den jag hade. Det fungerar, och visst dricker de på fester, men de dricker inte
så det stör någon eller är märkbart berusade.
Visst är det förbaskat märkligt Systembolaget? Kom inte dragande med
något folkpartisktiskt ”spritbälte”, alla inser väl att ett sådant inte finns, är någon gen, utan det handlar snarare om den mentala inställningen till
alkoholhaltiga drycker och att man må dricka så mycket att man trivs och mår
bra, inte mer. Det blir inte roligare ju mer man dricker, dricker man mer blir
det bara illa.
Så Systembolaget, bespara mig från töntig antialkoholpropaganda, utformad
som på 70-talets ”Anslagstavla” i TV. Den som tror på relevansen av de inkallade "experterna" ger jag inte mycket för. Det är propaganda som man körde med i DDR, förbaskat enkel, och töntig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar