lördag 26 april 2014

Vilka står egentligen för "näthatet"?

Jag funderade en del på det här med ”näthatet”. Jag har liksom varit med i datorvärlden sedan de första datorerna kom till Sverige, och denna blogg har jag drivit sedan 2008. Jag har liksom inte kommit i kontakt med något näthat. Det måste finnas en hel hög vänsterextremister där ute som hatar det jag skriver, men hatande kommentarer lyser med sin absoluta frånvaro. Men likväl är de välkomna med kommentarer och jag raderar inget som jag bedömer är olagligt och jag kan ta mycket ”skit”.
Jag tycker illa om vänstersiter och försökte först några gånger ta debatt med dem med påföljden att inläggen raderades illa kvickt. Vid ett annat tillfälle provade jag att ta debatt med en riktig PK-site som smutskastar de som inte har rätt åsikter. Siten heter IRM, Inte Rasist Men, men man dök totalt.
 Jag tycker att det samtidigt borde finnas vänsterextremister som högerextremister bland ”näthatarna”. Men det märkliga är att det bara finns högerextremister/rasister, och det är vad man ska definiera näthatare som. Detta är egentligen mycket märkligt. Ska man tolka det som att vänsterextremisterna är helt utan argument, och de högerextremistiska bara kastar ur sig rasistiska idiotier för att förolämpa?
 Men erfarenhetsmässigt är det ju faktiskt så att de mest rabiata vänstergrupperna inte på något sätt respekterar yttrandefrihet, demokrati och direkt utomparlamentariska, samt våldsaktioner är dem inte främmande på något sätt. Vad är det då som säger att de inte skulle uttrycka sina åsikter på nätet? Mycket märkligt faktiskt.
Men visst kan det finnas en liten klick av högerextrema idioter som trakasserar folk.  Jag tror dock de är försumbara i sammanhanget och står inte för ”näthatet”.
Jag lyssnade på Soran Ismail i en ett radioinslag, och han hade fått en massa rasistiska hatmail, och det verkar ganska symptomatiskt i media och kända personer, d.v.s. att alla hatmail är bara fulla av förolämpningar med rasistiska dumheter. Helt utan substans och argument.
Mot den bakgrunden ställer jag mig frågan om det verkligen är nazister/rasister och rena idioter som skriver dessa mail. Skulle man inte kunna tänka sig att det är vänsterextremister som på så sätt vill just utmåla meningsmotståndare som idioter och bombarderar media och kända personer med dessa idiotmail för att på så sätt hålla debatten om näthat vid liv? Sedan tror media och de kända personerna att det finns ett ”näthat” och vittnar om detta…
 
Bara en hypotes....

Inga kommentarer: