måndag 27 februari 2012

Dagens lögn

"I det aktuella fallet hade inte kvinnan hunnit börja utbildningen utan deltog vid ett informationsmöte där det upplystes om att man måste provsmaka maten."
Så slutar en förstasidesnyhet i DN på denna länk.
 Rubriken lyder dock" Hoppade av kurs - får 60.000 kronor". Detta är en ren lögn men duger på förstasidan i DN och visar hur rent vansinnigt allt börjar bli. Hon var alltså på ett informationsmöte. Hon hade inte börjat någon "kurs".

Och det tror faen att om man börjar en kockkurs i Sverige att man ska kunna avsmaka maten som man ska servera. 
Vi äter fläskkött, så enkelt är det. Att hon anför någon idiotisk gammal bok som är 1400 år gammal, och har ingen som helst relevans eller dignitet i ett modernt västerländskt samhälle är hennes problem, inte religion.
Vidare var det så att man hade trikiner i fläskkött när denna bok skrevs, och sannolikt därav det den kräver. Men hallå…har mänskligheten inte gjort några som helst framsteg sedan 600-talet?

Nu är det helt enkelt så, att landet heter Sverige 2012, vi äter fläskkött. Passar inte det är det bara att låta bli en utbildning, utan att springa till DO och kvittera ut 60KSEK.

Jag är drygt 50. Hur många utbildningar är jag p.g.a. min ålder diskvalificerad för?

Detta kvalificerade vansinne måste någon sätta stopp för. Jag kan leva med, acceptera och förstå att jag inte platsar in som stridspilot. Men jag kan knappast springa till DO och få 60KSEK för att det är ett rent faktum att flygvapnet vill ha personer som kan klara av det jobb de söker folk till.

11 kommentarer:

Patrick sa...

Vi har religionsfrihet i Sverige, men denna dom är sjukt korkad ändå. Jag pluggar till jurist och jag kan inte för mitt liv se hur hon blivit diskriminerad.

Ulmerkotten sa...

Javisst. Men nu är ju juridik konsten att "få rätt" - inte veta att man har det. Det ger ingen tröst utan bara bitterhet och lagförakt.

Tja, om jag tror på asarna, en religion ca 300 år yngre än koranen. I deras skrifter står det inget om broccoli, alltså är jag förbjuden att äta broccoli enligt asatron. Det ror jag i alla fall, och alla som åt broccoli på 1800-talet är idag döda, så även rent statistiskt är det alltså livsfarligt.

Kan jag kvittera ut 60KSEK nu om jag går på ett informationsmöte om kockutbildningar, och vägrar smaka på något med broccoli?

Anonym sa...

@Ulmerkotten. Det berors på! Är du svensk så kan du inte få hjälp av DO eftersom vi inte kan bli diskrimerade.

Anonym sa...

Problemet var väl inte att hon inte åt fläskkött utan att hon inte lyssnade tillräckligt/frågade om det då Arbetsförmedlingen tidigare enkelt har anpassat kursen för samtliga deltagare.

elina sa...

Kan allergiger också få plåster på såret? De är många.Jag fick sluta som svarvare pga metallallergi. Men det var bara att fixa nytt jobb.
Detta börjar bli helt vansinnigt att använda DO som extra pengautdelare. Jag kan inte förstå hur hon blev diskriminerad.

Ulmerkotten sa...

@ Anomym 1

Jag drar alltså slutsatsen att det är inte rasism av en person från Nigeria att kalla en svenska "Svennehora", eller ens förolämpning, emedan det är rasism att kalla en person i Nigeria för "neger".

@Anonym 2
Om hon inte frågade eller fattade är det hennes problem. För det andra; hur många ton fläskkött äts i detta land varje år? Här ska inte anpassas några kurser. "Samtliga deltagare", min religion förbjuder mig att äta eller ens provsmaka broccoli.

Fatta det rent larviga i hela historien. Hur DN kan blåsa upp lögnen och hela historien på förstasidan är en ren gåta. ...och hur DO kan anse det vara diskriminerande.

Anonym sa...

läs diskrimineringslagen noggrannare så kan du utan tvekan se att detta är ett fall av indirekt diskriminering.

Pelleboll sa...

Efter en samtal med en jurist hos DO för några år sedan ange en religion som har kepsen som symbol. Vilket stöd skulle de som är tillhör den religionen ha för att inte diskrimineras i skolans klassrum.

Först försäger sig juristen att "den religionen" inte tillhör någon av de 5-7 största religionerna och därför inte kunde räkna med stöd i diskriminerings lagarna...

Jag undrade då om inte det var att diskriminera minoriteter att bara ge de största religionerna stöd.

Hon ändrade sig snabb och sa att ett "sådant" ärende bedöms av domstolen och då är det upp till dem att avgöra om det är diskriminering...

Det visar hur sjukt dåligt det fungerar med speciallagar. Intentionen med diskriminerings lagarna må vara goda - men det finns för många exempel på att det fungerar riktigt illa!

Anonym sa...

Vilka grupper måste man tillhöra för att kunna skaffa sig en försörjning genom att anmäla arbetsförmedlingen?

Anonym sa...

Här finns en artikel i Newsmill angående vägarn att smaka på fläskkött.

http://www.newsmill.se/artikel...

Detta artikel är patetiskt för att det är som om vägran att smaka på fläsk kött likställs som allergi och vegetarianen likställs också.

1. Alllergi är inte något man väljer. Jag är själv pollenallergiker för att min mamma är har pollenallergi. Därmed vet jag av erfarenhet. Jag har inte valt yrken som till exempel florist eller blomsterförsäljare. Därmot har valt andra yrken. Ändå uppfattar mig inte som varken diskrimminerad inte heller kränkt av att inte kunna lukta på blommor. Är jag också diskimminerad för att jag kan inte lukta på blommor? Var går gränsen?

2. Enligt arbetsförmedlningen hade kvinnan varit på ett informationsmöte. Där fick hon precis som alla oavsett kostvanor får samma information är min övertygelse att maten smakas av. Här är det säkert inte en glutenallergiker inte heller en nötallergiker känner sig diskrimminerad. Detta är absurt att vara så pass lätt kränkt. Allstå väljer man ett yrke som inte innebär att smaka av fläskkött. Kvinnan blev alltså inte "tvingad" för att hon hade inte ens börjat på utbildningen!

3. Vegitarianen har valt att enbart äta grönsaker. Detta är ett medvetet vald kostvana. Är även övertygad att vegitarinen upplever sig inte eller snarare har aldrig hört talas om en vegitarian upplever sig diskrimminerad. De väljer helt enkelt inte yrket kock utan snarare väljer andra yrken. Lika väl i ett sekulärt land som sverige kan man se att religon och dess utövand samt dess regler är själv valda.Allstå denna artikel är patetisk!

Ulmerkotten sa...

OK, tack för kommentarerna!
Är kvinnans agerande baserat på ett läkarintyg, är det relevant. Men då uppstår frågan om det handlar om diskriminering. Annars står svensk lag över alla religioner, och hon kan ta sin anmälan till DO och köra upp i någon kroppslig kavitet. (OK, på gränsen, men jag är sur). Jag kan säkerligen fixa ett läkarintyg på att jag inte platsar som stridspilot - det är då inte diskriminering, emedan hon kan anföra en skrift som är 1400 år gammal.

Jag får väl gå på ett "informationsmöte" från Flygvapnet, och sedan med ett läkarintyg i handen, kräva flygvapnet på 60KSEK för att jag är diskriminerad p.g.a. ålder.