onsdag 22 februari 2012

Lite nya trafikmärken

Nu har ju varit ganska allvarlig en massa på denna blogg och vanligtvis yxat det mesta jag retat mig på.
Idag var inget undantag, och man kan konstatera att det suttit en massa tjänstemän och politiker och kommit på "Fru Gårman", som man kan läsa om i DN på denna länk.

Men eftersom damen man ritade på skyltarna i Uppsala tydligen var lite för "yppig", vilket jag tolka som för stora bröst, dessutom såg hon rent kvinnlig och ung ut, samt hade en ganska kort kjol, var det bara att montera ner dessa fjantiga skyltar igen. Nästa steg är väl att det ska vara en burqa-klädd sopsäck som går över övergångsstället på skylten för att både kvinnor och muslimer ska bli nöjda. 

"Fru Gårman" förresten? Tänk på alla kvinnor som inte är gifta, det är agg mot denna folkgrupp och kan anses stötande, varför man även borde ha en "Fröken Gårman".

Men sedan är det ju lite fel att använda "Gårman".  "Går-man"? Får bara män gå över? Nej, nu har det ju lanserats "hen" i barnböcker, så varför inte köra men "Gårhen", eftersom det inte spelar någon roll om det är man eller kvinna? Eller kanske "Gårdet"?

Alltså hela denna sak är så pissigt larvig att man bara undrar varför det finns politiker som inte har något bättre för sig. Sitta timvis på möten, snacka skit, värma stolen och inte göra ett konstruktivt handtag. Sannolikt betalar skattebetalarna för dem åxå, och definitivt för designen av nya skyltar, tillverkningen av dem, och upp och nedmonteringen. OK, det är väl inga jättebelopp, men principen...Vilka väljare finns det som kan rösta på politiker som uppenbarligen är för många och har för lite att göra, och hittar på sådant här trams? Om jag hade röstat på någon av dessa tramsidioter, stolpotatisar, och mötesflummare, hade jag skämts. Men det har jag inte, och skäms inte.

Nåja, tillbaka. Jag funderade lite på symboliken i olika vägskyltar, och kom fram till den egentliga betydelsen av skyltar man ser dagligdags. Det blir ännu roligare om man gör egna, men det har jag inte tid med.

Här kommer några exempel på vad jag menar:










Och vi avlutar med lite polistecken som du bara måste kunna:



Inga kommentarer: