måndag 6 februari 2012

Likhet inför lagen kanske, men inte i pressen.


Det här en vidrig sak vi kan läsa om i pressen (länk DN). Nu var det bara så att SvD flashade denna nyhet några timmar och sedan försvann den. Sydsvenskan har tagit bort den från förstasidan (länk). På DN har den sjunkit i dignitet och man berättar så lite som möjligt. Vidare om det var någon form av hämndaktion mot kvinnan borde hon känt igen dem, men ingen är gripen. Den torftiga nyhetsrapporteringen tyder, och att man inte går ut med signalement, samt en viss religions kvinnosyn på kvinnor som klär sig som är brukligt i detta land.
Det enda man kan hitta i Helsingborgs Dagblad är ”Enligt kvinnan var de två gärningsmännen i 25-årsåldern.”. Det hjälper ju mycket, ok jag ska börja titta efter män som är runt 25, de är alla misstänkta.

Jäpp, jag läser mellan raderna, och jag ska be om ursäkt här på bloggen om det visar sig att jag har fel. Men det är ju osannolikt att man kommer att få fast några gärningsmän, och i synnerhet osannolikt att man går ut med det i pressen med namn även efter fällande domar.

Så jag frågar mig vad pressen hade skrivit om jag gjort motsvarande sak på en muslimsk dam, och ristat in ”muslimjävel” på hennes arm? Tror någon att det hade blivit en flashad liten notis?

Så käre läsare det är skillnad på rasism och rasism. Svenskar kan utsätta invandrare för rasism, emedan invandrare inte kan vara rasistiska mot svenskar. Jag är inte rasist, men någon jäkla ordning och konsekvent linje borde det vara i nyhetsrapporteringen. Varför inte låta tjejen som blev utsatt för detta dåd berätta och beskriva gärningsmännen? Vill man ha fast brottslingarna eller inte? Nähä…kanske inte. Det är vad som skrämmer mig.

Inga kommentarer: