måndag 20 februari 2012

Det här med hastighet


Jag funderade lite runt några kommentarer jag fick på det senaste inlägget om hastigheter.
Saken är den att man tutat i Svenska befolkningen i minst 50år att hastighet i sig självt är farlig. Detta är helt fel. Bilförarna ska få ”nära-döden-upplevelser” om de råkar se nålen peka på mer än 10km/h mer än vad det stod på en nyss passerad skylt. Kör man däremot 10km/h under skyltad hastighet är man ”säker”. Det finns inte en enda olycka som orsakats av hastighet. Olyckor orsakas av olika missbedömningar eller felaktiga handlanden, inte av hastighet. Typiska sådan missbedömningar är att köra fortare än man klarar av, eller inte anpassa hastigheten till situationen. Är det snorhalt, taskig sikt och 90km/h skyltat, kan denna hastighet vara för hög. Men är det sommar, inte en kotte ute och fin sikt och väglag är 90km/h för låg hastighet för den som behärskar det.

Ej heller är det tufft att köra fort. Jag förstår inte den tuffheten, och det är bara vansinnigt att köra fortare än man behärskar med livet som insats.

Att köra uppemot 200km/h kräver flera års erfarenhet, för mig tog det kanske fem-sju år innan jag kom upp i de hastigheterna. Sedan blev 180-210 ungefär lagom hastighet jag trivdes i. Dessutom gick bilen inte fortare. Men det betyder inte alls att man körde denna fart, utan givetvis sänkte man hastigheten efter egen bedömning när så krävdes. Eller efter de hasighetsbegränsningar som finns även på Autobahn, t.ex. vid av- och påfarter för att man inte ska få så stora hastighetsskillnader.

Sedan gäller just på Autobahn regler som inte finns i Sverige, men som är mycket vettiga;
Att hetsa eller störa andra trafikanter är strängeligen förbjudet. T.ex. som att krypa upp i häcken på någon och vänsterblinka och ljustuta. Eller att ha för små avstånd – det måste vara minst 1.5sekunder mellan bilarna annars får bakomvarande dryga böter, detta kontrolleras med kameror på broar. Bensinstopp på Autobahn är straffbart – man vill inte ha folk där eller stillastående bilar som glömt tanka.
Sedan har blinkers en helt annan användning än i Sverige. Här betyder det ”jag byter fil om några sekunder”. På Autobahn betyder det, ”jag har för avsikt att byta fil när det blir klart”.
Man respekterar varandra på Autobahn och ingen blir förbannad. Tja, kanske någon stressad fransman på A5:an, men man bekymrar sig inte. Så länge alla håller sig till reglerna funkar det. Det gör alla.
Visst finns det muppar som ska testa sin nya Maserati, men då flyttar man på sig när man ser en liten röd prick i backspegeln i vänsterfilen söder om Frankfurt där det är 4 filer i varje riktning, alltså 8-filigt och spikrakt i felra mil.. Jag har blivit omkörd av en del sådana som knappast höll 200…men är lika tuff för det ;-).

Man ska nu ha klart för sig att Tyskland är ett land mitt i Europa med knappt 10 gånger mer invånare än Sverige, men sannolikt med 10 gånger fler bilar. Man har långtradare i massor, transporter husvagnar, semestertrafik m.m. men ändå funkar fri fart. Visst faen är det märkligt, hastighetstalibaner? Dessutom finns ADAC, med hjälpbilar, räddningshelikoptrar, Autobahnpolizei, och vanliga Polizei.

Jag har bloggat lite i ämnet tidigare för den som vill ha lite mer antipropaganda (propaganda mot propagandan):

Länk 1 (2010-10)
Länk 2 (2011-06)




1 kommentar:

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Jag har inget körkort och har aldrig haft heller. Däremot är jag film-nörd av stora mått. Just utifall det verkligen finns folk därute som tror det dom ser i amerikanska action-filmer är verklighet bara för att det ser häftigt ut, så är det en sanning med modifikation.
Visst, Hollywood har många ur-skickliga stunt-förare, det är det ju inget snack om. Men för alla dem som någonsin sett en enda bakom-film eller dokumentär från själva inspelningen, vet ju också hur det går till. När det gäller scener filmade utifrån så ser ju tittaren inte hur det ser ut inuti bilen/bilarna. Man har dragit ut allt innanmäte och byggt in förarplatsen till en sorts bur för att skydd föraren.
När det gäller scener inifrån bilen så är dom filmade i studio med green screens för fönstren. Ofta har bilen sågats itu så att man filmar framsätena och baksätena var för sig. Karossen sitter på en rigg som rör på sig lite grann så att det ser ut som bilen kör på riktigt. Så när man sedan sitter och ser nåt häftigt, som flippen i Casino Royale t ex, så är det efter många minutiösa förberedelser och flera omtagningar innan man får det resultat man är nöjd med.
Även öm nu vissa enkelspåriga personer tycker sånt är häftigt, med flippar och biljakter, så inskränker det sig förmodligen till att köra fort i verkligheten. Mer än så vågar dom nog inte och det är väl tur det.