Det finns tre grupper i samhället det är helt ok att hacka på. Bilister, rökare och alla som dricker alkohol. Kallar man en ”rom” för zigenare är det på gränsen till ”agg mot folkgrupp”, kallar man en invandrare för utlänning likaså, och det finns massor med exempel.
Men bilister är det helt ok att hacka på, och skylla allt elände på utan att ens vara vederhäftig. I dagens tidningar (se nedan), påstår man att användningen av dubbdäck orsakar 30-40 dödsfall om året. Så jag snokade först på var källan var, och ville läsa den vetenskapliga publikationen. Man tycker ju att det borde finns någon form av källa när man blåster upp förstasidesrubriker i både DN och SvD, men gick bet på att hitta något.
Så var är bakgrundsdata och fakta eftersom någon tidning blåste upp med ”Nu är det bevisat”?
Men åter till grundproblemet. Är det verkligan bara dubbdäcken som orsakar partiklar i luften, d.v.s. nöter på vägarna så farliga partiklar genereras? Tja, för det första har man ju bytt ut sandning, d.v.s. sand mot grovt grus, och det säger sig självt att ju grövre partiklar man använder vid halkbekämpningen – ju mer slitage blir det på vägbanorna. Dubbarna sitter fast på däcken, men det gör inte gruset. Dessutom pratar vi om små vassa partiklar av sten, och det vore förbaskat märkligt om de inte nöter på vägarna när de trycks ner mot asfalten. Gruspartiklarna fastnar dessutom i däckens lameller och äter sönder däck och fungerar i praktiken som dubbdäck eftersom alla stenar som sitter i dem trycks mot vägbanan.
Vidare är det så att man idag använder svart asfalt, antagligen av ekonomiska skäl. Den är mjukare än den ”vita” asfalt man hade tidigare. Jag vill minnas att den vita asfalten hade en mycket större iblandning av grus och blev därför ljusare, men var även mer stryktålig och nöttes inte lika mycket som svart.
Sist men inte minst är det så att den absolut farligaste luften när det gäller partiklar finns i tunnelbanan. Vi snackar om nivåer långt över alla gränsvärden, och minst 10 gånger farligare/fler partiklar än vad som finns på Hornsgatan i Stockholm. För något år sedan såg jag en rapport som snackade om 50 gånger farligare. Jag kan leta upp länken om någon vill. Men det kan man ju inte skriva, och alla som dör av luftföroreningar är givetvis bilisternas fel, och i synnerhet de som kör med dubbdäck. 30-40 personer dör varje år – vilka chocksiffror. Kanske hade de åkt mycket tunnelbana, men gått lite på gatunivå i Stockholm åxå, så då är det ju bilisternas och dubbdäckens/bilisternas fel givetvis.
Kollektivtrafik är helig, miljövänlig och bara bra för dig lille medborgare, alla borde åka kollektivt, eller hur? Bilister är hackkycklingar, bara det finns tillräckligt många av dem och de betalar ordentligt. Vad sägs om dubbdäcksskatt, eller tullar på de gator där man hittar mest partiklar?
Kollektivtrafik är helig, miljövänlig och bara bra för dig lille medborgare, alla borde åka kollektivt, eller hur? Bilister är hackkycklingar, bara det finns tillräckligt många av dem och de betalar ordentligt. Vad sägs om dubbdäcksskatt, eller tullar på de gator där man hittar mest partiklar?
Hur många dör av usel eller felaktig vård på svenska sjukhus förresten? Var är förstasidesrubrikerna?
UNT länkar till Västerbottenskuriren som inte har mer information än att det är något från Umeå Universitet. Letar man sedan på Umeå Universitets hemsidor hittar man att något ska vara publicerat på denna länk för Environmental Health Perspectives (EHS), och man får följande sida:
Vederhäftig, vetenskaplig och korrekt information, eller hur?
Länkar
1 kommentar:
Beklagar om länken i pressmeddelandet från Umeå universitet
http://www.umu.se/nyhet//.cid186740
inte fungerat.
För mig går det utmärkt att komma till artikeln – kanske går denna länk bättre även för dig?
http://ehp03.niehs.nih.gov/article/fetchArticle.action?articleURI=info%3Adoi%2F10.1289%2Fehp.1103995#abstract0
Med vänlig hälsning,
Michael Nordvall
webbredaktör Umeå universitet
Skicka en kommentar