fredag 27 mars 2015

44 öre/l är egentligen 55.

Alla fattar väl att oljepriset kommer att stiga. För tillfället är det lågt, vilket ger låga bensin och dieselpriser. Oljepriset stiger generellt hela tiden men det går upp och ner lite grann beroende på olika saker. Men det stiger generellt och för tillfället har det sjunkit lite, mycket sannolikt temporärt.
 
När det sedan ökar kommer man givetvis inte sänka några skatter, det har man aldrig gjort tidigare. Men då kan politikerna skylla det dyra bensinpriset på oljebolagen, det brukar de alltid göra.

Socialdemokraterna har alltså kohandlat med miljöpartiet och som alltid är bilisterna den stora boven för alla utsläpp i de sistnämndas ögon. Man snackar om utsläpp av koldioxid samtidigt som man i regeringsställning är knäpptysta om att vi importerar minst 1 miljon ton sopor vilka förbränns i detta land och genererar massor med koldioxid. På denna länk kan man höra hur Sverige har blivit någon form av Europas sopförbränningsanläggning och man både köper och betalar för att få bränna sopor. Notabelt är att man framgent avser öka denna import.

Men i regeringens ögon när man behöver mer skatter är det givetvis bara bilisterna som är miljöbovar och ska straffbeskattas.

Men en intressant sak media verkar ha glömt är det enkla faktum att det är moms på bensinens kostnad. Man kan ju fråga sig vilket ”mervärde” det ger en bilist att betala skatt, men så är det. Men slutsatsen är att om man höjer skatten på bensin med 44 öre/l, kommer det moms därtill och den verkliga skattehöjningen är alltså 55 öre/l. Tankar du 50 liter kommer detta alltså kosta 27.50 kr mer än tidigare. Visst, det kanske är 50 kr mer per månad som man påstår om man kör bil i en stad. Men för de som bor på landet och behöver bilen, eller de som pendlar till sitt arbete och inte bor i en storstad blir kostnaden betydligt högre.

Förslag som detta är förutom ett rent löftesbrott, ett slag mot den svenska landsbygden som behöver bilar och jordbruksredskap, samt alla som pendlar till och från sina arbeten. Och som sagt, när bensinpriset skjuter i höjden vilket bara är en tidsfråga kommer man skylla på oljebolagen. Aldrig sänker man bensinskatter – det har aldrig hänt mig veterligt.

4 kommentarer:

Social konstruktion sa...

Andersson påpekar att bensinpriset har sjunkit så det skulle finnas utrymme för att höja skatten. Någonting säger mig att det omvända inte gäller, d v s skatten sänks inte om priset stiger igen. Hur jag nu fick den tanken ?

Ulmerkotten sa...

Nej, det har aldrig hänt och kommer aldrig hända.

Anonym sa...

Hur får man hjulen att snurra genom att höja konsumtionsskatter?

Ulmerkotten sa...

Det fungerar så i kommunistiska och socialistiska länder. Ju mer pengar staten har ju mer kan man satsa på vara politikerna anser vara rätt enligt sin uppfattning om hur samhällen ska fungera.

Ånyo; eftersom staten/kommuner/landsting inte har någon som helst lönsam verksamhet kan man inte skapa ett enda riktigt job. Jobb uppstår baserat på behov inom eller utom landet, och någon eller några som vill betala för produkter eller tjänster.
Alla höjda skatter får således hjulen att snurra långsammare eftersom mindre pengar finns för konsumenter och företag att spendera.