onsdag 9 november 2016

Fel låt vann!

Jag “fick nog” av amerikanska presidentvalet redan under sommaren. För det första kan jag eller vi inte påverka det, och för det andra är det amerikanernas sak vem de anser ska bli president.
Under de senaste månaderna har man dock kunnat konstatera media och svenska politiker inom hela sjuklövern ensidigt tagit ställning för Clinton.
Själv har jag med ovan nämnda argument struntat blankt i det amerikanska valet, men kunde bara konstatera i media, att man gjorde vad man kunde för att smutskasta Trump.
Nu uppstår alltså samma sak som vid ”EM i sjung” eller Eurovisionsfestivalen; Media är fulla med rubriker av typen ”Fel låt vann!”.
Här kommer några typiska exempel:
God natt Amerika, god natt världen”. (Expressen).
Trump gratuleras – av Putin och LePen”, (Aftonbladet).
Kan elektorerna göra myteri mot Trump?”, (SvD)
Världens diktatorer applåderar USA:s val” och ”USA får en okvalificerad president”,  (DN)
Uppsalabo på plats i Florida: Allting känns som en mardröm”, (UNT)
Svenska ledare: Seger för missnöjet”, (UNT)
Jag är i chocktillstånd – det otänkbara har hänt.”, (SvD)
Kulturvärlden i chock: ”Vill inte leva längre””, (SvD)
Men mest frapperande är nog Stefan Löfvéns uttalande: ”Vi bör skaka hand – det svenska valet får inte bli så smutsigt.” (SvD)
Här gäller det alltså att köra amöbapolitik. Den senaste tiden skulle han knappt velat peta på Trump med en pinne. Alla vet ju hur hans och regeringens inställning var före valet, men han kan nu tänka sig skaka hand med en av världens viktigaste personer.
Jag vet inte hur många anföranden och uttalanden Löfvén gjort de senaste åren där han och regeringen kastat irrelevant skit på SD, men nu framför han en önskan om att svenska valet inte ska bli lika smutsigt som det amerikanska. Om han och regeringen hade kunnat svara på frågor från SD i riksdagen de senaste åren, utan att avsluta i stort sett vartenda svar med kopplingar mellan SD, rasism, nazism och mycket annat, kanske Löfvén hade varit trovärdig. Tror någon att sjuklövern kommer sluta kasta irrelevant och felaktig skit på SD fram till nästa val? Knappast.


Men som sagt: hela PK-media har denna dag enbart ett tema: ”Fel låt vann!”


Add: Hittade denna (länk) på Anna K-B från Almedalen. Låt oss ponera att Löfvén åker ut om två år och Anna K-B hittar någon flummig allians över blockgränserna och blir statsminister. Hur ska hon förklara detta handlande och att hon liknar honom med en skitkorv när hon kanske då möter Trump? Kanske blir det aktuellt att gå med i NATO. Om jag vore Trump vet jag i alla fall vad jag då skulle säga...om vad hon kan göra med sin skylt.  

Inga kommentarer: