måndag 17 maj 2010

Kent Perssons klassiker

Det finns som jag nämnt tidigare en politiker i Örebro som heter Kent Persson (m). Han har en egen blogg och hans senaste utspel gällande SD kan man finna på denna URL.
Detta är hans motivering ”Deras värderingar går inte ihop med mina värderingar. De är lika oförenliga som eld och vatten.”

Inget nytt under solen alltså, och han har skrivit liknande saker tidigare. Men när man sedan frågor ansätter honom om moderaternas invandringspolitik vägrar han svara. Med ”ansätter” menar jag inte kritiserar, det räcker med att fråga för att locket ska läggas på. Är man tillräckligt tjatig (som jag var), eftersom jag tycker att väljarna har rätt till besked i en fråga som är kritisk för landets framtid, samt kostar 10-tals miljarder per år minst, fick jag det kryptiska svaret att ”Ni vet mitt svar, så varför frågar ni?”.
Envis som jag är, fortsatte jag tjata på honom tillsammans med ”Utlandssvensk”, och det slutade med att han ansåg att vi ägnat oss åt personangrepp, och tjatade om samma fråga in absurdum. Alltså undanbad han sig kommentarer från oss framgent.

Personangreppet rörde sig om att vi kallade honom som typisk politiker och ansåg att han flummade runt med floskler, men var aldrig i närheten av ämnet. Det anser jag inte vara personangrepp, utan kritik mot hans brist på svar, inlägg och underlåtenhet att svara på frågor i sin funktion som politiker.

OK, jag och Utlandssvensk angrep honom rätt hårt, men man blir ganska sur när man kräver konkreta svar från en politiker, dels beträffande förd politik och vidare om vilken politik man avser föra om man röstar på hans parti. Det tycker jag inte är för mycket att begära svar på.
Nu är han i syretältet igen och kan som en envis papegoja proklamera att han inte kommer samarbeta med SD. Inget nytt alltså, det har han gjort förut. Han har även tidigare gått ett steg längre och hävdat att han inte avser ”samtala” med SD.

Men vilken invandringspolitik avser moderaterna föra efter valet? Vilken moderat eller Allianspolitiker som helst får svara, för sitt eget parti. Beskriv gärna med egna ord, hänvisa till valplattform eller andra dokument. Någon form av besked är Ni politiker skyldiga väljarna!

3 kommentarer:

Utlandssvensk sa...

Här är vad M säger i frågan:

http://www.moderat.se/web/Migration.aspx

Min sammanfattning:
Man vill fortsätta som nu men man tycker att resten av EU borde anpassa sin politik på området i svensk riktning. Att tror att EU länderna är det minsta interesserade av detta indikerar klart att M har tappat kontakten med verkligheten.

Ulmerkotten sa...

OK, tack för länken!

Jäpp, det är nog en riktig tolkning, inte en siffra och bara flumvisioner.

Kent hamnade i hetluften efter sitt senaste blogginlägg. Förutom några få i beundrarklubben (m), blev han ordentligt yxad. Många blir det att banna...
Vi får se hur länge bubblan håller.

Utlandssvensk sa...

Mp tycker som Kent:

”Vi accepterar inte att den rika världen sätter upp höga murar mot dem som tvingats fly.

Vi vill att Sverige går före internationellt genom att lägga fram en plan för att på sikt införa fri invandring. Vi vill att Genèvekonventionen tillämpas på ett bredare sätt så att även natur- och miljökatastrofer samt krig räknas in som skäl för asyl.

Detta ska kompletteras med en generös flyktingmottagning. Sverige är ett land där våra egna invånare tidigare har tvingats fly för att söka lycka och förutsättningar för ett värdigt liv på annat håll. Det är därför inte rimligt att Sverige idag förvägrar andra människor den möjligheten”

http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=176421

DETTA ÄR DET PARTI SOM SER UT ATT KUNNA BLI DEN STORA VINNAREN I VALET.