onsdag 19 maj 2010

Partikeltalibanerna

Som alla känner till är att bilismen är en av de bästa mjölkkor staten har. Man ska alltså ha klart för sig att bilismen betalar tiotals miljarder årligen som de aldrig får se röken av. Inte för jag hade någon vision om att så skulle vara fallet, men energiskatter på koldioxidavgifter och sedan moms på dessa tycker jag man borde beakta det i denna fråga.

Det finns alltså ingen som helst tvivel om att bilisterna betalar för vägslitaget med eller utan dubbdäck. Vidare och mer intressant, är kanske som Ni lagt märke till att man använder inte längre sand som halkbekämpning, utan grovt grus med partikelstorlek på uppemot fyra millimeter. Det har man gjort ett antal år, och kanske har det sina fördelar för kommuner och VV eftersom det både verkar genom djupare is, samt inte blåser bort så lätt från blanka isytor. MEN, för det första orsakar det stenskott vilka både skadar bilarnas glas (rutor och strålkastare), samt orsakar lackskador i synnerhet fram på bilarna. Vidare fastnar detta grus i lamellerna på bilarnas däck och ”äter sönder dem”, till skillnad från sand. Men det fiffiga i denna historia är givetvis att alla dessa skador betalas av bilisterna, inte staten eller VV, och därför kan man bara strunta i dem. Eventuellt är det även en vinst för staten eftersom det är moms på alla skadereparationer och nya däck. Detta nämns det inte ett ord om i debatten.

Miljötalibanerna (mp) och (v), är emot alla former av utbyggningar av vägnätet som t.ex. Förbifart Stockholm, och det är knappast överraskande att bilisterna tvingas trängas på en liten yta med trafik och miljöproblem som följd.


Sedan har vi den senaste tidens mantra – partiklar. Var och en som har lärt sig någon form av logik eller fysik vet att större partiklar orsakar mer slitage på ytor. Precis på samma sätt som att en rasp sliter mer på en yta än en fin fil. Den som inte tror mig kan prova att ligga på först en spikmatta med 1000 spikar, och sedan på en med 200. Alltså är det så att kommunernas och Vägverkets (VV), byte av sand till grovt grus är ”vållande”, inte bara till de ökade skadorna på bilar och däck, utan även till det ökade vägslitaget och nuvarande partikelnivåer. Men detta är givetvis oantastligt, VV och kommunerna kan ju inte göra fel, och därför har man hittat dubbdäcken som vållande till både partikelhalterna och vägslitaget. Givetvis för att en del av bilisterna har dubbdäck, och just bilisterna ska allt skyllas på

Vidare är det så att tydligen ingen som analyserat partiklarna rent kemiskt för att utröna deras natur och ursprung. Det enda man fokuserar på är deras storlek, och någon EU-norm som kanske gäller helt andra klimat- och vägförhållanden än i Sverige. Ni vet EU-direktiv, det heligaste som finns och må ej ifrågasättas.

Så innan man vet var partiklarna kommer ifrån kan man ju inte fastställa vad som orsakat deras existens. Vidare kan man ju fundera på något som ej heller aldrig nämnts i debatten; Om det nu är så att vissa gator i städerna har en hög partikelhalt som en följd av vägslitage (dubbar eller grus), varför då inte byta till en hårdare och bättre vägbeläggning i dessa områden eller på de aktuella gatorna? Tidigare hade man något som hette ”vit asfalt” som har betydligt bättre hållfasthet, men det finns inte längre, den var väl lite dyrare. Nähä, det gick kanske inte, dubbdäcksförbud ska det vara och allt är bilisternas fel. Först på Hornsgatan och nu tydligen hela innerstaden enligt denna artikel.

Som vanligt alltså: att bilisterna som vanligt utmålas som bovar i dramat, samtidigt som de årligen betalar 10-tals miljarder till statskassan, och drabbas av kommunernas/VV:s beslut att sprida ut grovt grus i st.f. sand, med stora kostnader som följd. Man frågar sig alltså vem som är ”vållande”? Är det bilisterna som valt att sprida ut grovt grus i. st. f. sand? Samt det viktigaste – analysera partiklarnas kemiska sammansättning för att utröna var de egentligen kommer ifrån! Det kanske är sandpartiklar från gruset kommunerna/VV strör ut, eller det kanske är den billigaste typen av asfalt som inte klarar klimatet/slitaget, eller det kanske till stor del är partiklar från oljeeldningen i städerna.

Så det är klart att som vanligt klart att det är för bilisterna att ställa sig i skamvrån –
Så man blir så trött på hela denna hetsjakt på bilisterna, man ljuger uppenbarligen medborgarna rätt i ansiktet och undanhåller vissa fakta eller helt enkelt förbjuder någon från att forska eller framföra dem. Hur är det t.ex. med partiklarna i tunnelbanan? Enligt denna artikel
snackar vi om tio gånger mer partiklar i tunnelbanan än på Hornsgatan. Artikeln är några år, men det har nog inte skett någon större förändring. Men det är väl bilisterna som avsiktligt skyfflar ner partiklar i luftintagen till tunnelbanan…

Annat hade det varit om det hade varit någon politiskt intressant väljargrupp som muslimer, hbt eller så, men bilisterna...en klassiker för kassakistan och säger aldrig ett knäpp och nu som politiska poängplockare. Den som hittar på mer pålagor på bilismen får en extra bonus och högre position i partiet. Suck…

2 kommentarer:

Anonym sa...

Suckar också åt alla dumma påhitt.

Tack för din blogg

Anonym sa...

Ja, du det var inte länge sen som det var bilisternas fel att tallarna blev rödbruna och torkade ut, efter våra vägar. Sen när miljömupparna fick klart för sig att det berodde på saltet och på den röde djävulen, ja då försvann diskussionen om döda träd.

Nu är det dubbdäckens fel, ja jag säger som en av mina söner. De har inte alla chips i påsen de där miljömupparna. I höstas då var det så mycket prat om global uppvärmning men när det blev så kallt som under denna vinter så har även det argumentet försvunnit. Nu måste de hitta på något nytt, fy f-n för dessa miljödårar, jag har fått så nog av dessa så de står mig upp i halsen. Skulle inte säga så mycket om de levde som de lär men icke de åker suv, flyger och far över halva världen. Om de tog cykeln till jobbet i stället för att åka taxi på vår (läs skattebetalnas) bekostnad så kanske de skulle vara lite mera trovärdiga.