måndag 3 maj 2010

Typiskt Sverige

Jag blir förbannat trött på indoktrineringen i det här landet. Man tror att det är farligt att hålla hastigheter mer än vad några muppar spikat upp på skyltar. Som man kan läsa i denna artikel.

Hastighet ska begränsas enbart när det kan förväntas dyka upp saker som man inte kan förutse, t.ex. i städer eller tätorter. Det handlar om bedömningar, anpassningar till situationen och en del annat. Hastighet i sig självt har inte ställt till en enda olycka, däremot missbedömningar av de gällande förutsättningarna och annat. Transportstyrelsen och NTF vill att man ska stirra halva körtiden på hastighetsmätaren, och få ”nära-döden”-upplevelser, och ha dåligt samvete om man sett nålen peka 3km/h över det skyltade.
Hastighetskameror galore!¨

Jag har kört på Autobahn med fri fart i 10 år och när man läser om att någon kört 148km/h är det rent larvigt. Själv tycker jag 180-210 är lagom fart om förhållandena så medger på bra motorväg. (Som svensk kändes det dock lite konstigt att köra om polisbilar i de farterna i början..). Har man bättre bil än jag hade och mer körvana kanske det passar att köra ännu fortare, men utan att göra avkall på säkerheten.
Det är inte tufft att köra fort, det handlar bara om att anpassa hastigheten till omständigheterna, och vana. Däremot anser jag att man inte tävlar på allmän väg, det orsakar deltagarna att köra fortare än vad omständigheterna medger.

På en motorväg kanske man kör 90 på vintern när det är snorhalt, eller 200 på sommaren. Vad det står på skyltarna får betraktas som ointressant.

Så vad faen Farbror Blå, politiker…väx upp… 148km/h är inget att snacka om, eller att bötfälla för om det inte var farligt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Korkat inlägg. Du bortser helt från att det går väldigt fort när man kör 148 km, dvs händer något oförtsett då så är du körd. Misstänker att du är en kille i 18-25 års åldern - i passet eller mentalt. Det är ju som du vet just den åldersgruppen som både är överlägset mest involverade i trafikolycker och som överskattar sin körförmåga. Plus att de oftast är hånfulla mot de som håller hastighetsgränsen.

Men du kommer säkert växa upp även du.

Anonym sa...

Det händer inte mycket oförutsett på en motorväg, det är lite det som är poängen med dem.

Anonym sa...

"Det händer inte mycket oförutsett på en motorväg"...

Nähä, det är väl därför som jag varje dag hör om krockar på motorvägen utanför mig då. Tack för informationen!

Vad är egentligen vitsen med att ha ett race på en allmän väg som inte är avlyst? Betalar arrangörerna för säkerhetsåtgärder? Vem ska jag som trafikant kräva ersättning av om jag ofrivilligt blir en del av deras "tävling" när någon av de "deltagande" kör in i mig?

Jag har inget mot lagliga och väl anordnade tävlingar, men det här luktar unket och gratisreklam i media. Man vill inte göra något riktigt arrangemang för då skulle i princip ingen ställa upp och de skulle framför allt inte få någon uppmärksamhet.

Ulmerkotten sa...

@ Anonym 1: Ett typiskt uttalande av någon som inte har erfarenhet eller vet, men tror och har lyssnat på NTF:s propaganda och vet inte bättre.

150km/h är inte alls fort om omständigheterna medger. Däremot kan det vara för fort om omständigheterna inte medger. Att köra i de hastigheter jag nämnde i min blogg, är en ren fråga om vana, erfarenhet, rutin och säkerhetsmarginaler.

18-25? Ok, jag körde ca 10 år till och från mitt arbete på fri fart i Tyskland, så innan du har någon som helst egen erfarenhet är ditt påstående minst sagt förmätet och baserat på enbart NTF-svammel och propaganda.

Så det kanske är dags att du växer upp i st.f. att idiotförklara mig och kanske 50 miljoner tyskar. Kom igen när du vet något och har egen erfarenhet.

/ Staufener

Unknown sa...

Bilar har sämre krockskydd baktill, så om någon kör i 200 km/h och kör in i en bil som kör 100 km/h så är detta som att i 100 km/h köra in i en stillastående bil, men framförvarande bil kommer då troligen att råka ut för en sekundär olycka i högre hastighet.

De vanligast olyckorna med folk som kör fort är att de helt enkelt tappar kontrollen över bilen, det är sällan djur eller andra bilister som är inblandade, det räcker med att man kör över ett krön eller svacka för bilens köregenskaper gör så att man krockar.

Det vanligaste är att föraren tycker att bilen tappar grepp och då parerar genom styra, när bilen sedan återfår sina normala köregenskaper så svänger bilen snabbare än föraren kan reagera.

Den mest kända olyckan av detta slag är när Ayrton Senna dog under San Marino Grand Prix (1994), detta var en olycka som skedde i 211 km/h i en bil som har liten massa och konstruerad för att klara mycket kraftigare krockar är en personbil.

Att köra fort gör man för sitt eget nöjes skull, men det är andras liv man hotar och det är det som gör fortkörare till idioter, och alla som ställer upp i Gumball är per automatik arslen.

Ulmerkotten sa...

@ Kenny Lex.

Jag håller inte med dig. För det första är det säkert mycket värre att köra på en bil som kör i 100km/h om man själv kör 200km/h, än att köra in i en parkerad bil i 100km/h. Anledningen är att rörelseenergin ökar kvadratiskt med hastighen.

För det andra tappar man inte kontrollen över bilen, om man inte kör fortare än omständigheterna medger. Det innebär att man anpassar hastigheten till sin egen körskicklighet, bilen och vägens beskaffenhet. Tappar man kontrollen över bilen har man helt enkelt kört för fort.

Jag tror snarare att de flesta olyckor på motorväg orsakas av att folk inte håller avstånden, eller byter fil felaktigt. Det förstnämnda skiter polisen i Sverige helt i eftersom det är dyrt och svårt att mäta. I Tyskland sitter det ofta kameror som mäter avståndet i sekunder mellan bilarna, och är det mindre än 1.5 sek. mellan bilarna kan den bakomvarande räkna med höga böter.

Men här i Sverige finns det bara ett mantra – hastigheten, och den är enkel och billig att mäta.

Nej, man kör inte ”fort” för sitt nöjes skull. Det är inget nöje i sig självt eller tufft. Man anpassar hastigheten till omständigheterna, och det kan vara 90 på en snörhal motorväg med dålig sikt, eller 200 på samma sträcka en fin sommarmorgon.

Men jag håller fullständigt med dig när det gäller att tävlingar inte har på allmän väg att göra.


/Staufener