Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, är en organisation som bildades vid tiden för högertrafikomläggningen. Jag vill minnas att man just jobbade med trafiksäkerhetsråd och annat till trafikanterna i samband just med högertrafikomläggningen. Sedan dess har den bara blivit kvar och kommer regelbundet med massa fjantiga trafiksäkerhetsråd. Vanligtvis rena storebrorsfasoner med ”för din egen skull”, men barn inblandade, och en massa Messerschmmitt-fasoner. Saken är ju den i politikernas ögon att myndigheter alltid vet bättre än du, och eftersom du är till för samhället, och samhället inte är till för dig, samt att du inte har rätt till egen sjukförsäkring (utan den går via skatten).
Du är alltså dum och helt inkompetent att bedöma vilken hastighet du kan hålla, eller rättare sagt bör hålla i med de förutsättningar som råder för tillfället. Märkligt nog får du tillbaka lite av denna kompetens när omständigheterna inte medger att du kan hålla den skyltade hastigheten. Det finns ju saker som heter halka, dålig sikt och annat som kan göra att man inte kan köra skyltad hastighet.
Men skulle du nu anse att du klarar av att bedöma lämplig hasighet, och denna råkar överskrida det som står på skyltarna, är det givetvis fel i dessa nollvisionsflummares ögon. Alltså sätter man upp plåtpoliser längs landsvägarna, och det kan diskuteras om de eller politikerna, och NTF är på samma intellektuella nivå. En stor majoritet av plåtpoliserna har man satt upp på landsvägarna. Jag kan hålla med om att hastighetsövervakning är relevant på ställen där oförutsedda saker kan inträffa, som t.ex. i samhällen, vid skolor, eller under andra förutsättningar, men det finns ingen son helst anledning att sätta upp dem på landsvägar. Man ska hela tiden veta att det som står på hastighetsskyltarna inte är en rekommenderad hastighet, eller en hastighet man måste hålla. Vill Selma, 92 år köra 60 på en 90-skyltad väg får hon väl göra det, mig stör det inte. Jag tuggade med en viss Hr. Abelsson om detta för ca 15 år sedan och hans motivering var att ”all kör inte lika bra som Schumacher”. Visst är det så, men alla ska för den skull inte tvingas köra som Selma. Låt henne köra i den hastighet hon trivs i och anser sig kunna klara av.
Så mot den bakgrunden har vi NTF:s underbara uttalande som man kan läsa i denna artikel : ”Hastigheten är en av de största orsakerna till bilolyckor. För att få fler att lätta på gasen måste det bli mer morot och mindre piska, säger Jan Sandberg på NTF. Nu vill de med hjälp av fartkamerorna dela ut tusenlappar till skötsamma förare.”
För det första orsakar inte hastighet olyckor. Det är bara svammel. Det finns inte en enda olycka som orsakats av hastighet. Det är bilisters felbedömningar som orsaker olyckor, inte hastigheten. På ställen där det kan dyka upp saker som bilister inte kan förväntas förutse är det logiskt med hastighetsbegränsningar, annars inte.
Så den larviga slutklämmen på NTF:s svammel är ” Nu vill de med hjälp av fartkamerorna dela ut tusenlappar till skötsamma förare.”. Jag frågar mig vad en skötsam förare är? I deras ögon en totalkorkad robot som helt kör enligt skyltarna i den fasta förvissningen och tron att bara man följer det som står på skyltarna är man ”säker” (obs. gammalt uttjänt floskelord). Men min fråga till NTF är; om nu en ”skötsam” förare kör över ett barn i en stad för att han/hon satt med skälvande blick och tittade på hastighetsmätaren, tar ni ansvaret då? Inget kan ju hända om man slaviskt följer skyltarna. Alla ska ju som bekant få ångest och ”näradöden”-upplevelser om hasighetsmätaren visar två km/h för mycket. Eller kanske jag kan vinna på detta lotteri om jag kört 200 på en tom motorväg under sommaren (och blivit plåtad av plåtpolisen), emedan jag aldrig kört mer än 20km/h förbi ett dagis?
Förresten, jag har betalt skatt i Sverige, får jag vara med på någon utlottning av ”lotteri för tappra skattebetalare”? Vinsterna på detta lotteri ska vara 10% av de böter man fått in från att sätta dit svartjobbare.
2 kommentarer:
"Det finns inte en enda olycka som orsakats av hastighet. Det är bilisters felbedömningar som orsaker olyckor, inte hastigheten."
Det här framstår som en sofism. ALLA bilförare gör felbedömningar. I hög hastighet är marginalen för att korrigera dessa felbedömningar betydligt mindre.
Hursom. Anser du att lagstiftningen (t.ex. trafiklagstiftningen) bör anpassas efter en i genomsnitt mer risktagande och brottsaktiv samt mindre körskicklig importerad befolkning?
Att köra bil är ett ansvarstagande. Den som kör en bil har ett ansvar. I ansvaret inkluderas att anpassa hastigheten till de förutsättningar som gäller. Dessa inkluderar; egen körvana, bilen, väglaget, sikten, trafiksituation, och mycket mer.
Jag anser att hastighetsbegränsningar är relevanta där det kan ske saker som en normalfuntad bilist inte kan förväntas förutse, finns det inga sådana saker gäller bilistens bedömning.
Det finns inga möjligheter att skylta lämplig hastighet för varje bilist, varje tillfälle, och varje förutsättning.
I södra Tyskland finns bergskedjan Schwarzwald. Massor med krokiga vägar,branta backar, hårnålskurvor, och på vintrarna kan det vara snorhalt, ibland är det även dimma eller moln som hindrar sikten.
I Schwarzwald gäller 100km/h generellt utom i byar. Det går det inte att köra någonstans. Så varför skulle man på svenskt manér lusa ner hela bergsjkedjan med massa dumma skyltar som är helt irrelevanta? Du får anpassa farten till förutsättningarna. Klarar du inte det hamnar du i en bergvägg eller får en flygtur.
Det går inte att skylta hastigheter för varje förutsättning. Däremot är det relevant att ha hastighetsbegränsningar när något som en normalfuntad bilist inte kan förutse kan inträffa.
"Brottsaktiva"? De bekymrar sig nog inte om hastighetesbegränsningar. De "mindre körskickliga importerade" ska hålla den hastighet de klarar av under de förutsättningar som gäller.
Skicka en kommentar