onsdag 4 juli 2012

Brevduvans vänner


Re hära (lenk) va re mäst kårkade ja lest på lenge. jånas Tänte tykker att matte inte e vicktitt, å nån fårm av säkkundärapryl, å keff, bah, han hajar nada! svänska åkk hymanistiska prylar e en höjdare å ligger lissom i tiden, va? re hajjar ru vell. 

Bäste Jonas, om du inte kunde läsa det ovanstående, kan jag bara beklaga mina bristfälliga kunskaper i svenska. Nu är det så enkelt att matematik är ett mycket viktigt fundament för i stort sett alla andra ämnen utom humanistiska. Med det avser jag kemi, fysik, matematik, ekonomi, datorkunskap och många andra. Jag vet inte om du med din artikel menar att det är bara humanistiska ämnen som går framåt, emedan den tekniska utvecklingen står still, och därmed må man nedprioritera matematik i skolorna.

Om så är fallet, föreslår jag att du tar fram din snuttefilt, en abakus eller den mer högteknologiska räknestickan, och funderar lite på hur mycket matematik, teknik, fysik och kemi som erfordrats för att du ens skulle kunnat skriva artikeln i tidningen.

Eller skrev du artikeln med gåspenna och oxblod på pergament, samt skickade den med brevduva till redaktionens duvslag?

Inga kommentarer: